مقاله معرفی هنراسلامی

خانه » مقاله معرفی هنراسلامی

فهرست مطالب

مقاله معرفی هنراسلامی و تأثیر آن بر هنر ایرانی

چکیده

هنر اسلامی یا هنرهای مسلمانان به بخشی از هنر اطلاق می‌شود که در جامعه مسلمانان و نه لزوماً توسط مسلمانان رواج داشته است. هرچند ممکن است این هنرها در مواردی با تعالیم و شریعت اسلام انطباق نداشته باشد ولی تاثیر فرهنگ اسلامی و منطقه‌ای در آن به‌خوبی نمایان است.

هنر اسلامی یکی از دوران‌های شکوهمند تاریخ هنر و یکی از ارزشمندترین دستاوردهای بشری در عرصه هنری به‌شمار می‌آید و شامل انواع متنوعی از هنر همچون سفالگری، معماری، خوشنویسی، نقاشی،سرامیک و مانند آن‌ها می‌شود.

ورود اسلام به ایران در سده‌ی هفتم میلادی به دنبال پذیرش اسلام نشانه‌هایی از آموزه‌های این دین مبین در همه‌ی جنبه‌های زندگی ایرانیان به خصوص فرهنگ و هنر آن‌ها تجلی یافت. در این دوران میراث هنری گذشته به تدریج بر اثر شیوه‌ی جدید زندگی و نوع تفکر تغییر کرد.

فهرست مطالب

۱-مقدمه

۲-سفالگری در دوران اسلامی

۳-خوشنویسی

۴-نگارگری

۵- هنرگره‌سازی

۶- نقوش سنتی

۷- معماری ایرانی-اسلامی

۸- فلزکاری

۹-نتیجه‌گیری

 

مقدمه

پس از حمله‌ی اعراب به ایران دوره‌ی جدیدی در کلیه صنایع و هنرها آغاز گردید. چون ایرانیان از نظر تمدن و صنعت و هنر بر اعراب برتری داشتند، ابتدا آثار ایرانی همان مسیر اصلی و قدیمی خود را پیمود. از مختصات معنوی ملت ایران در طول تاریخ یکی این بوده که همیشه تازه‌های مهاجم را در تمدن خود تحلیل برده و سبب رونق بیشتر هنر خود گردیده است.

هنر اسلامی هنری نیست که فقط به‌آیین اسلام ارتباط داشته باشد. اصطلاح «اسلامی» نه تنها به مذهب، بلکه به فرهنگ غنی و متنوع مردمانی که در سرزمین‌هایی که آیین اسلام در آن رواج دارد نیز اشاره می‌کند. هنر اسلامی غالبا عناصری سکولار را که توسط برخی از علمای اسلامی حرام شمرده نشده را نیز دربرمی‌گیرد. همچنین به‌آن دسته از مفاهیم و موارد هنری که در درون جوامع اسلامی تحت تاثیر عوامل منطقه‌ای و فرهنگ بومی به وجود آمده است نیز هنر اسلامی گفته می‌شود.

ظهور هنر اسلامی از دل دین و دولت جدید به صورت تدریجی و گام به گام نبود، بلکه همچون ظهور خود دین اسلام و حکومت اسلامی، روندی پرشتاب و ناگهانی داشت. عمده آنچه بر شکل‌گیری و تزئین بناهای صدر اسلام تأثیر گذاشت ویژه‌ی مسلمانان بود و این تأثیرات در خدمت اهدافی قرار گرفت که پیش از اسلام به‌آن شکل و صورت وجود نداشت.

هنر اسلامی برای گسترش خود از منابع بسیاری الهام گرفت: هنر رومی، هنر اولیه مسیحی، و هنر بیزانس در هنر و معماری اسلامی اولیه مؤثر بودند؛ نفوذ هنر ساسانی از ایران پیش از اسلام، اهمیت بیشتری داشت؛ بعدها روش‌های و عناصر مختلفی از هنر آسیای مرکزی و هنر چین طی تاخت و تازهای چادرنشینان مغول اثر مهمی در نقاشی اسلامی، سفالگری، و منسوجات برجای گذاشت.

 

هنراسلامی- ایرانی

 

 

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری 

تالیف و چاپ کتاب

پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)