تبلیغات چریکی-پارتیزانی چیست

خانه » تبلیغات چریکی-پارتیزانی چیست

فهرست مطالب

تبلیغات چریکی چیست

تبلیغات چریکی به‌گونه‌ای ساختار های مرسوم را دستخوش تغییرات می‌کند . نوآورانه بودن و خلق اثری متفاوت ویژگی بارز این نوع‌ تبلیغات است و به‌جرئت می‌توان گفت که نام درستی بر روی این نوع تبلیغات گذاشته‌اند. تبلیغات چریکی همواره به دنبال بیشترین میزان تأثیرگذاری در کنار جلب توجه مصرف کنندگان و مشتریان است. ویژگی بارز و بسیار مهم تبلیغات‌چریکی این است که مخاطبی که با این‌ تبلیغات روبه‌رو می‌شود حتی اگر به محصول و یا خدمت شما علاقه و نیازی نداشته باشد به قدر تحت تأثیر قرار خواهد گرفت که یا از طریق تبلیغات‌ دهان به دهان شما را در گوشه و کنار مطرح می‌کند و یا تا زمان بسیار زیادی شما را در ناخودآگاه خود نگاه خواهد داشت تا روزی به شما و کسب و کارتان رجوع کند.

تبلیغات چریکی (پارتیزانی) چیست و چه کاربردی دارد؟

“تبلیغات چریکی تبلیغاتی خلاقانه، جذاب و با حداقل هزینه”

احتمالاً ما هم هر زمان کلمه بازاریابی پارتیزانی یا چریکی را می شنویم مثل خیلی ها، یاد سربازها چریکی می افتیم که بسیار حرفه ای و خطرناک هستند و تنها چند نفر از آنها کافی است که یه لشکر یا یه پادگان نظامی را نابود کنند، یا شایدم یاد فیلم ها رمبو یا آرنولد می‌افتیم.

بازاریابی چریکی هم دقیقاً قرار است همین کار را در بازار پرهیاهوی رقابت انجام بدهد.

اگر بخواهیم یک تعریف و توضیح ساده از بازاریابی چریکی داشته باشیم ، می‌توانیم این طوری بیان کنیم که بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerilla Marketing) یه روش نامتعارف برای تبلیغات هست آنهم زمانی که بودجه‌ تبلیغاتی ما خیلی کم باشد. حالا روش نامتعارف یعنی چی ؟ بذارید اول از اسم بازاریابی چریکی شروع کنیم . جنگ های چریکی یا همون پارتیزانی جنگ هایی هستن که قدرت یکی از طرفین دعوا از دیگری خیلی کمتر هست. بنابراین نمیتواند به صورت کلاسیک با طرف مقابلش درگیر شود. اینجاست که جنگ پارتیزانی معنی پیدا می‌کند و کمک میکند با دشمن هایی درگیر شویم که از ما خیلی قوی‌تر هستند.

حالا برگردیم به بازاریابی و تبلیغات. زمانی که بودجه‌ تبلیغاتی شما کم باشد یا رقیبای خیلی گردن کلفتی داشته باشید، مسلما نمی‌توانید مستقیما با آنها وارد رقابت تبلیغاتی شوید؛ چون هیچ شانسی برای پیروزی وجود ندارد. لذا برای این جور موقعیت ها از بازاریابی چریکی استفاده می‌کنیم.

امروزه اگر پای صحبت مشاوران بازاریابی و تبلیغات بنشینیم بی شک به ما خواهند گفت که دیگر تبلیغات به شکل قدیمی و سنتی خیلی جواب نمی‌دهد و آن اثرگذاری لازم را نخواهد داشت. آنها به ما خواهند گفت که باید به سراغ تبلیغات خلاقانه برویم، تبلیغاتی که مخاطب را جذب نماید. هدف بازاریابی چریکی یا پارتیزانی همین می‌باشد.

تبلیغات چریکی در واقع هنر جلب توجه مشتریان و مصرف کنندگان، فارغ از هرگونه قید و بند های مرسوم در تبلیغات و از طریق شیوه های خلاقانه ، و غیره منتظره است. این نوع تبلیغات معمولا جایی که مخاطب انتظارش را ندارد وارد شده و مخاطب را غافلگیر می کند. این شیوه تبلیغات با استفاده از ایده های ساده و انعطاف پذیر، بر خلاف الگوهای تعریف شده و سنتی تبلیغاتی، در تلاش است تا با جذب مخاطبان، در قلب آنان نفوذ کرده و با صرف کمترین هزینه ، بیشترین سود آوری را کسب نماید. بر اساس این تعریف، چنین استراتژی بیش از هر چیز، به ایده های خلاقانه هنری برای حرکت در مسیر ناشناخته ها و نامتعارف ها نیاز دارد. تبلیغات را می توان به عنوان مناسب ترین ابزار بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط و رو به رشد در دنیای امروزی معرفی کرد.

دلیل این امر سرعت تأثیر گذاری، انعطاف پذیری و نیاز کم این نوع از تبلیغات به صرف هزینه و سرمایه گذاری است. به بیان ساده، بازاریابی چریکی و تبلیغات چریکی، به مفهوم استفاده اثر بخش از مسائل و امکانات غیر معمول، اما در دسترس است.

تاریخچه بازاریابی چریکی :

 بازاریابی چریکی قدمتی ۶۰۰۰ ساله دارد و به قرون مصر باستان و ورق های پاپیروس بر می‌گردد که مصری ها برای درج پیام ها و ساخت پوسترهای تبلیغاتی استفاده می‌کردند. همین روش های تبلیغاتی تکراری و خسته کننده روند خود را طی نمودند تا اینکه تلویزیون و رادیو پا به عرصه رقابت تبلیغاتی نهادند. این مدلهای تبلیغاتی تکراری شدند و نوبت به خلق ایده‌های جدید و نوین با هزینه کمتر رسید و کلمه ای با عنوان بازاریابی چریکی نمایان شد.

آقای جی کنراد لوینسون پدر علم بازاریابی پارتیزانی برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ کتابی با عنوان بازاریابی پارتیزانی را منتشر کرد . او در این کتاب شرح داد که چگونه شرکت های کوچک قادر هستند با بودجه ناچیز اما با خلق ایده های نوین با شرکت های بزرگ رقابت داشته باشند . تاکید ایشان در این کتاب بر روی نکته های اساسی به شرح زیر بوده است  :

-جوهر و روح بازاریابی چریکی عبارت است از رسیدن به هدف های متعارف (مثل سود و لذت) با استفاده از روش های غیرمتعارف (مثل سرمایه گذاری انرژی به جای پول).

-امروزه دیگر هدف تبلیغات ، فروش نیست . هدف تبلیغات این است که مردم را به وب‌سایت تان جذب کنید. این وب سایت شماست که باید خریداران را به خرید محصول یا دریافت خدمات شما ترغیب کند . این موضوع قدرت تبلیغات را کم نمی‌کند ، زیاد می کند!

-آدم ها فرق بین شخص بخشنده و شخص دندان گرد و خسیس را میفهمند! بازاریابان چریکی خیلی بخشنده هستند.

-قوی‌ترین غریزه در ذهن یک بازاریاب چریک ، یک تاجر چریک یا یک کارآفرین چریک ، تفکر یاد گرفتن مداوم است.

 

 

 ویژگی های تبلیغات چریکی:

 در این نوع تبلیغات شگفت زده کردن و غیر منتظره بودن و جدایی از هر قید و بندی حرف اول را می زند و تنها هدف تاثیرگذاری بیشتر است. مثلاً به علت رواج داشتن تلفن دزدی در کشور رومانیا شرکت بیمه وودافون ، دزدهایی را به استخدام خود در آورد که هدفشان دزدی نبود بلکه هشدار به مردم جهت بیمه کردن گوشی بود . روش کار به این صورت بود که کیف قاب های استخدام شده کیف نمی دزدیدند . بلکه تراکت هایی که بر روی آنها نوشته شده بود (دزدیدن گوشی شما ساده است تلفن خود را در وودافون بیمه نمایید) را در کیف مردم جایگذاری می کردند. این روش توانست مشتریان خوبی برای این شرکت بیمه کسب کند .

تبلیغات چریکی سعی می کند با استفاده از ایده های بسیار ساده اما انعطاف پذیر و خلاق در دل مخاطبان رسوخ کرده و با کمترین هزینه بهترین کاربرد ، کیفیت و سود را همراه داشته باشد.

 برای مثال:

یک شرکت ارائه دهنده خدمات تناسب اندام بر روی بعضی از اتوبوس‌ها صندلی‌هایی تعبیه کرد که هنگام نشستن افراد بر روی این صندلی ها اضافه وزن افراد را برای آنها به نمایش در می آورد.

یک شرکت تبلیغاتی ساخت ساعت مچی ، دستگیره اتوبوس ها را به شکل ساعت طراحی کرد ، طوری که مسافران هنگام گرفتن دستگیره ها حس می کردند واقعاً ساعت به مچ آنها بسته شده است و می توانستند زیبایی آن را به وضوح ببینند.

تبلیغ چریکی چیست

 

 

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من