مقاله تاریخچه پوستر

خانه » مقاله تاریخچه پوستر

فهرست مطالب

۸مقاله تاریخچه پوستر. پوستر یک اثر چاپ و تکثیر شده از یک موضوع درباره یک رویداد یا واقعه خاص است که جهت اطلاع رسانی به قشری گسترده‌ای از مخاطبین جامعه ارائه می شود.

پوستر گونه‌ای دیگر از زیر مجموعه‌های، هنرگرافیک است با سابقه بسیارقدیمی که به نام‌های مختلفی از جمله: تخته‌اعلان، آفیش، پلاکارت، پلاکارد، آگهی‌دستی، برگه نمایش، باسمه چوبی و جز این‌ها شناخته می‌شد.

واژه‌ی فرانسوی آفیش می‌باشد که معادل مفهوم پلاکات در زبان‌ آلمانی و پلاکارد در زبان روسی است.

اگرچه نخستین پوسترانگلیسی در سال ۱۸۷۱ میلادی توسط «فدریک‌واکر» به روش حکاکی روی چوب تهیه شد، ولی «ژول شره» فرانسوی را باید «پدرهنر پوستر» دانست.  سپس «تولوز لوترک» اهل فرانسه (۱۸۶۴- ۱۹۰۱ م) تحت تاثیر «ژول شره» و با بهره‌گیری از باسمه‌های ژاپنی عرصه تازه‌ای را در برابر هنر پوستر گشود . «تولوز لوترک» طراح پوستر، باسمه‌ساز و چاپگر اهل فرانسه، اگرچه فقط «سی و دو پوستر» و تعداد کمی آگهی، کتاب و جلد صفحه موسیقی و … طراحی کرد اما نقش مهمی در شکل‌گیری و تحول طراحی پوستر مدرن داشت. در سال ۱۸۹۱ میلادی اولین پوستر خیره کننده خود را در «مولن‌روژ» طراحی کرد که بلافاصله موجب شهرت او شد. پیشگامان این هنر در کوشش‌های خود برای تلفیق مقاصد هنری و تبلیغی به ضرورت طراحی ساده و قوی پی بردند. در گذشته پوستر بر روی تخته‌هایی به ابعاد ۷۵×۶۰ و فقط به صورت نوشتاری و تک رنگ و یا دو رنگ ساخته می‌شد حالتی گردن‌آویز داشت که مانند پیراهن داخل سر می رفت قسمتی از آن در جلوی سینه قرار می گرفت و قسمت دیگر آن به پشت کمر آویخته می شد. اگر فردی در این حال در شهر مشغول به قدم زدن می‌شد مردم آن را مطالعه می کردند.

 

 

پوستر لهستان

پس از جنگ جهانی دوم هنر پوستر در مراکز تحول اولیه‌اش (فرانسه، انگلستان، روسیه آلمان) محدود نماند. به خصوص لهستان، کوبا، ژاپن و بسیاری از کشورهای «جهان سوم» در این عرصه درخشیدند. برای پوستر نمی‌توان ابعادی قراردادی منظور کرد. معمولاً اندازه پوسته از  ۵۰×۳۵ کوچکتر نیست.

جهت نصب بر روی تابلوهای اعلانات غالباً ابعاد استاندارد ۵۰ × ۷۰ و یا ۷۰ ×۱۰۰ را در نظر می‌گیرند به همین خاطر پوسترها در همه جای دنیا به صورت عمودی تعریف شده است. طراحی برد های درون شهری جهت نصب پوستر تابع این ابعاد استاندارد است یعنی نسبت چند ۵۰ سانت به طول و چند ۷۰ سانت به عرض. ولی در خصوص برخی پوستر ها این ابعاد به صورت آزاد عمل می‌شود که امروزه بسیار شاهد آن هستیم. پوستر از جمله متداول ترین نوع ساختار گرافیکی است که معمولاً از دو عامل مهم «پیام» و «تصویر» تشکیل شده است.  عملکرد پوستر ارتباط برقرار کردن میان افراد جامعه با موضوع تبلیغ و یا اطلاع رسانی می‌باشد. پوسترها به هرصورت خواه ارژینا، فرهنگی، هنری یا بازاری و تجاری باشند، از روزگار نخست خود تا چند دهه پیش از این، چاپ و تولید انبوه داشتند و برای منتشر کنندگان آن مثل سایر آثار طراحی گرافیک از ارزش اهمیت اقتصادی خاصی برخوردار بودند.

پوستر صفحه‌ای با پیامی روشن و گویاست که در آن از دو عنصر کلام و تصویر استفاده شده باشد و بیننده، با نگاهی سریع و گذرا، پیام آن را درک کند. پوستر به عنوان رسانه های خبری، پدیده‌ای آشنا و نیرومند در اطلاع‌رسانی است.

پیام های پوستر، فوری و کوتاه در زمینه های صنعتی، تجاری، حکومتی، سیاسی و مانند آن است. آنچه پوستر را از دیگر رسانه ها متمایز می سازد، نیاز مبرم به رساندن سریع پیام و سرعت در برقراری ارتباط با بیننده پوستر است. پوستر پدیده‌ای است که می تواند با چهار ویژگی محتوا، ارزش های برجسته هنری، کیفیت های تبلیغاتی و درک عامه، تجربه‌ای را به بیننده ارائه دهد و بیان کننده مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هنری تغییرات زمان باشد. زیرا ارتباطات بصری یکی از بهترین شیوه‌ها برای ارائه نظر و برانگیختن تفکر انسان است.  پوستر یکی از صورت های گرافیکی است که بیشتر برای اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که در مواقع تصویر ثابتی است که در یک صفحه طراحی می گردد و معمولاً در یک جای ثابت نصب شده و برای این‌که شعر یا قطعه ادبی را به پوستر تبدیل کنند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری
پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)