INVITED TO COOPERATE

آموزش رایـگان

مجموعه پــروژه هنر محیطی فراهم آورده تا در کنار اساتید کلیه گرایش های هنری بهترین خدمات را به همراهان ارائه دهد

طراحی نقوش سنتی و اسلیمی و ختایی

در این سری آموزش ها همراهان پـروژه هنر دسترسی به آموزش قدم به قدم طراحی نقوش سنتی و اسلیمی به همراه فایلی PDF تمرینی دارند.

طراحی هنرهای تجسمی

در آموزش هنرهای تجسمی هنرجویان پـروژه هنر شروع به آموزش عناصر بصری نقطه، خط، سطح، حجم و … میکنند.

TRADITIONAL MOTIFS

طراحی نقوش سنتی و اسلیمی و ختایی

طراحی نقوش سنتی در این بخش توضیح داده شده. تا آخر با ما باشید.
نقوش و اشکال طراحی شده از گذشته های دور، یکی از راه های بیان دریافت های ذوقی آدمی از جهان آفرینش بوده است. یکی از مظاهر فرهنگی و هنری ایران، طرح ها و نقوش سنتی میباشد. آگاهی از آن ها و آموزش صحیح چنین هنرهایی برای حفظ این میراث فرهنگی و هنری و انتقال آن به آیندگان اهمیت فراوان دارد.
از این رو در اینجا آموزش های سنتی تدوین شده است. بطوریکه هنرجو بتواند همزمان با آموزش، تمرین، انجام دهد. طرح های نقوش سنتی را بصورت pdf میتوانید دریافت نمایید و روی آن ها تمرین داشته باشید.
برای مطالعه مقالات و دانلود فایل های pdf انجام طراحی نقوش سنتی جهت تمرین روی مباحث زیر کلیک کنید.

آموزش تذهیب

تاریخچه هنر تذهیب

هنر تذهیب یا هنر نقاشی سنتی ایران (همچنین به عنوان هنر نقاشی یا طرح‌های تزئینی سنتی نیز شناخته می‌شود) به یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین هنرهای ایرانی اشاره دارد. این هنر از زمان‌های باستانی در ایران تا به امروز ادامه داشته است و هنرمندان ایرانی از دوران باستان تا امروز از آن بهره برده‌اند. هنر تذهیب معمولاً به تزئین کردن اشیاءی مثل کتاب‌ها، تابلوها، مسلک‌ها، لوح‌ها و نقاشی‌ها اختصاص دارد.

ادامه مطلب »
آموزش تذهیب

آموزش تذهیب قلم‌مو

در تذهیب روش ساخت قلم مو با موی گربه و دیگر حیوانات از قدیم مرسوم بوده و مذهبان قدیم از این روش استفاده می کردند.

ادامه مطلب »
انجام ژوژمان و پروژه های رشته هنر
مبانی هنر تجسمی- طراحی لباس و پارچه با نرم افزار- گرافیک- طراحی نقوش هندسی- خشنویسی و خط کوفی- طراحی و….)

VISUAL MOTIFS

طراحی نقوش تجسمی

عموما هنرهای تجسمی به آن دسته از هنرها گفته می‌شود که قابلیت تجسم و شکل‌پذیری دارند و مستقیما به وسیله‌ی حس بصری درک می‌شوند.

فضا در هنرتجسمی

مبانی هنر تجسمی 

عموما هنرهای تجسمی به آن دسته از هنرها گفته می‌شود که قابلیت تجسم و شکل‌پذیری دارند و مستقیما به وسیله‌ی حس بصری درک می‌شوند. از این جهت به آن‌ها هنرهای بصری(visual arts) هم گفته می‌شود. تا قبل از سده‌ی نوزدهم، هنرهای تجسمی به طور خاص به نقاشی، طراحی، پیکره‌سازی، معماری، گرافیک، هنرهای تزیینی و برخی از آثار صنایع دستی گفته می‌شد. اما پس از ابداع عکاسی، سینما و توسعه هنر گرافیک و تصویرسازی، به دلیل رابطه‌ی مستقیم آن‌ها با قوه‌ی بصری و ادراک آن‌ها توسط قوه‌ی بینایی، به همه‌ی آن‌ها هنرهای بصری می‌گویند.
همه‌ی آثار هنرتجسمی از عناصر بصری معینی شکل یافته‌اند. این عناصر در درون اثر روابط زنده و فعالی با یکدیگر دارند و به هیچ‌وجه به عنوان عناصری مفرد و جدای از هم تلقی نمی‌شوند. به کارگیری عناصر بصری و کیفیت ارتباط میان آن‌ها بستگی به روش و تجربه‌ی هنرمند در انتقال پیام اثر دارد. به بیان دیگر علاوه بر قوه خلاقیت، اثر هنری حاصل تجارب هنرمند و شناخت او از مبانی بصری و مواد و ابزار کار هنری است. هنرمند به‌طور اجتناب‌ناپذیری درک زیبایی شناختی، کیفیات روانشناختی، موقعیت اجتماعی و در مجموع ارتباط خود را با جهان در اثرش منعکس می‌سازد. بنابراین در یک اثر هنری این جنبه‌ها از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و مجموع آن‌ها به منزله‌ی یک کل، قالب و محتوای اثر هنری را تشکیل می‌دهد. در واقع هنگام بررسی یک اثر هنری تنها به تجزیه و تحلیل عناصر بصری و کیفیت ارتباط میان آن‌ها نباید بسنده کرد. بلکه درک یک اثر تجسمی و ایجاد ارتباط با آن بستگی به داشتن شناخت کافی از هنرمند و درک کلیت آن اثر دارد.

انجام پروژه های دانشجویی رشته هنر
( طراحی نقوش سنتی- هنرهای تجسمی- طراحی لباس- طراحی پارچه- گرافیک و…)

VISUAL ELEMENTS

عناصر بصری معینی

در این میان چشم به عنوان عامل دیدن و نگاه کردن و انتقال درست اطلاعات بصری نقش اصلی را در فراگرفتن زبان هنر تجسمی دارد. زیرا دیدن، امکان تجریه‌ی مستقیم و بدون واسطه‌ی واقعیت و اشیای پیرامون را برای ما فراهم می‌کند. به همین دلیل ما معمولا به چشم‌هایمان بیش از سایر اعضا و اندام حسی خود برای فهمیدن واقعیت اطمینان داریم.اهمیت دیدن به این دلیل است که ما معمولا تصاویر اشیا را نزدیک‌ترین و درست‌ترین نشانه برای درک خصوصیات آن‌ها می‌دانیم. به‌طوری که با دیدن تصویر یک شی می‌توانیم بفهمیم که ویژگی‌ها و امکانات آن چیست، در حالی که با شنیدن نام اشیا و یا حتی توصیفی که از آن‌ها می‌شود نمی‌توان آن‌طور که باید به خصوصیات آن‌ها پی‌برد. 

عناصر بصری در یک اثر تجسمی عبارتند از نقطه، خط، سطح، حجم، شکل(from)، بافت، رنگ و تیرگی_ روشنی.
کیفیات بصری نیز عبارتند از روابطی که در روند سازمان دادن و نظم بخشیدن به عناصر بصری مطرح می‌شوند. این روابط عمدتا شامل تعادل، تناسب، هماهنگی و ریتم می‌شود که از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. زیرا به واسطه‌ی وجود آن‌هاست که یک اثر هنری می‌تواند از وحدت و یکپارچگی که مهم‌ترین اصل سامان بخشیدن به اثر است، برخوردار شود.
روند سامان بخشیدن به یک اثر تجسمی را می‌توان با واژه ترکیب(composition) مشخص کرد. در ترکیب‌بندی است که وحدت اثر به عنوان یک کل دارای انسجام درونی تحقق می‌یابد. در نتیجه دست‌اندرکاران هنر تجسمی با تکیه بر اصول و مبانی هنرهای تجسمی و تجربه‌ی عملی تمرین‌های آن می‌توانند شناخت و مهارت خود را در درک و ابداع آثار هنرتجسمی گسترش داده و خلاقیت هنری خود را به نحو موثرتری به کار گیرند.

آموزش طراحی لباس با مارولوس
آموزش طراحی پارچه- روسری
Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری 

تالیف و چاپ کتاب

پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)