آموزش تذهیب قلم‌مو

خانه » آموزش تذهیب قلم‌مو
آموزش تذهیب

فهرست مطالب

در این مقاله به روند ساخت قلم مو برای تذهیب می‌پردازیم.

آموزش تذهیب

نقاشان و مذهّبان قدیم، خود ابزارهای کار خویش را آماده می‌کردند و در این زمینه، تجربه‌ها آموخته بودند که این تجربه‌ها سینه‌به‌سینه نقل می‌شد. اما، بعدها این روش پسندیده به فراموشی سپرده شد و اکثر رموز کار از شاگردان مخفی ماند. چنان‌که تابه‌حال کتابی جامع دراین‌باره نوشته‌نشده است.

ابزارهای مورد نیاز تذهیب

برای تذهیب، نیاز به این ابزارهاست: قلم‌مو، طلا و نقره، مهره، کاغذ آهار مهرشده، کاغذ پوستی، کالک و یا طرح سوزنی، رنگ، پرگار، ترلینگ و خط کش.

قلم‌مو

قلم‌مو را از موی سمور و موی پشت گردن گربه – بین دو کتف تا روی دم – درست می‌کنند. اغلب، موی زیر گلوی گربه را برای تهیه قلم‌مو مناسب دانسته‌اند؛ اما این نظر نادرست است.

 

مقاله مرتبط: ختایی و اسلیمی چیست؟

 

تذهیب و ختایی اسلیمی

آموزش تذهیب و ختایی اسلیمی

روش درست کردن قلم‌مو

روش درست کردن قلم‌ مو یکسان است، ولی سلیقه‌ها متفاوت است. پس از چیدن مو از پشت گردن گربه، موها را با شانه‌ی کوچک و ویژه این کار از ته شانه می‌زنند تا تمامی کرک‌ها از ته آن خارج شوند. موهای شکسته را نیز از موهای سالم جدا می‌کنند و بیرون می‌ریزند. نوک موها را به‌اندازه موردنیاز، وارد قالب می‌کنند. برای آنکه نوک موها در قالب نظم یابند و در یک خط قرار گیرند، ته قالب را به‌جای هموار می‌زنند. آنگاه موها را از قالب درمی‌آورند، خیس می‌کنند، ته آن‌ها را با نخ می‌بندند و نوکشان را از انتهای شاه‌پرکبوتر (این پر را قبلاً تمیز کرده‌اند و نوک آن را بریده‌اند) رد می‌کنند تا موها به نوک شاه‌پر برسند.

پس از بیرون آوردن مقدار موی موردنظر از نوک شاه‌پر، انتهای پر را چسب می‌ریزند و دسته‌ای را که ساخته‌اند به آن می‌چسبانند. اینک، قلم‌مو برای نقاشی کردن آماده است. در قدیم، نقاشان بهترین قلم‌موها را می‌ساختند. این قلم‌موها کمی بلندتر و نوک‌تیزتر از قلم‌موهای امروزی بودند.

این مساله را از چگونگی خطوط آمده در نقاشی‌های قدیمی می‌توان دریافت. زیرا در این نقاشی‌ها ، پردازها کمی کشیده‌تر از پردازهای نقاشی‌هایی بودند که در خَـلق آن‌ها از قلم‌موی گندمی شکل و کوتاه استفاده می‌شود.

امروزه، جنس قلم‌موهای ساخته‌ی اروپا از موی سمور و سنجاب است که البته، موی سنجاب به قلم‌مو کیفیت بهتری می‌دهد. اما در کشورهای جهان سوم از هرگونه موی موجود و در دسترس استفاده می‌شود. چنانکه در چین، انواع قلم‌مو با موهای مختلف و برای کاربردهای گوناگون تهیه می‌شود.

آموزش گام به گام نقوش سنتی ختایی

 

دانلود طرح آماده شمسه- تذهیب

 طلا و نقره

از طلا برای زیباتر کردن و هماهنگی بیشتر بخشیدن به یک طرح تذهیب استفاده می‌شود. در قدیم، به‌ویژه در عهد سلجوقی، ورق طلا را بر روی کاغذ می‌چسباندند و سپس، طرح‌هایی را بر روی آن پیاده می‌کردند. این رویه‌ی کار، به‌خصوص در هنر کتاب‌آرایی مصریان، بسیار دیده‌شده است. بعدها، طلا را به‌وسیله‌ی سریشم و یا عسل حل می‌کردند.

 

 

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من