منابع کنکور ارشد باستان شناسی۱۴۰۳

خانه » منابع کنکور ارشد باستان شناسی۱۴۰۳
آزمون ارشد باستان شناسی

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی رشته باستان شناسی،منابع کنکور ارشد باستان شناسی۱۴۰۳ نیز معرفی گردد.

منابع کنکور ارشد باستان شناسی۱۴۰۳

باستان‌شناسی یکی از رشته‌های آزمون کارشناسی ارشد می‌باشد که هرساله مورد استقبال علاقه‌مندان به این رشته قرار می‌گیرد. این رشته جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای برای مشتاقان و پژوهشگران این حوزه‌ی مطالعاتی دارد که داوطلبان می‌توانند در انتخاب رشته کارشناسی ارشد این رشته را با کد ۱۱۲۳ انتخاب نمایند. در این متن قصد داریم ابتدا به آشنایی با رشته باستان‌شناسی و چند مفهوم از آن بپردازیم!

باستان‌شناسی چیست؟

باستان‌شناسی مطالعه گذشته باستانی بشر از طریق بقایای به‌جای مانده از آن‌ها است. باستان‌شناسان قادرند تا آثار و بقایای بازمانده از اجداد اولیه انسان را موردمطالعه قرار دهند یا می‌توانند ساختمان‌های قرن بیستم را در کلان‌شهرهای کنونی ارزیابی و تحلیل نمایند. باستان‌شناسی بقایای فیزیکی گذشته را برای دستیابی به درک وسیع و جامع فرهنگ بشری تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

انواع باستان‌شناسی

باستان‌شناسی یک‌رشته مطالعاتی متنوع است. اکثر باستان‌شناسان به‌صورت تخصصی بر روی یک منطقه خاص از جهان یا یک موضوع مطالعه خاص تمرکز می‌کنند. این تمرکز  به باستان‌شناس اجازه می‌دهد تا تخصص خود را در مورد یک موضوع خاص توسعه دهد. برخی از باستان‌شناسان به مطالعه بقایای انسان (زیست باستان‌شناسی)، حیوانات (باستان‌شناسی جانوران)، گیاهان باستانی (پالئواتنوبوتانیک)، ابزار سنگی (لیتیک)، و غیره می‌پردازند. باستان‌شناسان زیرآب، بقایای فعالیت‌های انسانی را که در زیر سطح آب یا در سواحل قرار دارند را مطالعه می‌کنند. در سراسر جهان، روش‌های باستان‌شناسی مشابه هستند و یک‌رشته مطالعاتی مستقل یا بخشی از تحقیقات تاریخی می‌باشد.

آزمون کارشناسی ارشد باستان‌شناسی

باستان‌شناسی یکی از رشته‌های امتحانی گروه علوم انسانی است. داوطلبانی که در زمان ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد این رشته را به‌عنوان مجموعه امتحانی خود انتخاب می‌کنند، می‌توانند دریکی از رشته گرایش‌های آن در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل بپردازند.

آزمون کارشناسی ارشد رشته باستان‌شناسی هرساله برگزار می‌شود و دانشگاه‌های متعددی در سراسر ایران این رشته را ارائه می‌دهند. ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به‌صورت سالانه متفاوت است و متقاضیان گرامی باید دفترچه انتخاب رشته ارشد سال آزمون خود را بررسی نمایند تا از آخرین تغییرات به وجود آمده مطلع شوند.

شما می‌توانید از میان دانشگاه‌های سراسری روزانه و شبانه (نوبت دوم) ، غیرانتفاعی، آزاد، پیام نور و پردیس خودگردان بهترین گزینه را برای تحصیل خود انتخاب کنید.

منابع کنکور کارشناسی ارشد باستان‌شناسی ۱۴۰۳

متقاضیان قبل از تهیه منابع درسی کنکور باستان‌شناسی، می‌بایست دفترچه ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را به‌دقت مطالعه کرده و بر اساس کد ضریب ارشد موردنظر خود اقدام به تهیه کتب و منابع آموزشی نمایند.  کاملترین منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته‌ی باستان‌شناسی را بصورت pdf آماده کردیم که می‌توانید در قسمت پایین صفحه دانلود نمایید.

کلیه علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در هر یک از این رشته گرایش‌ها بدون توجه به‌عنوان رشته کارشناسی خود می‌توانند منابعِ دروس موردنظر در آزمون کارشناسی ارشد باستان‌شناسی را مطالعه کرده و در آزمون کارشناسی ارشد این رشته شرکت نمایند.

 

سرفصل‌های  کنکور کارشناسی ارشد رشته باستان‌شناسی

۱- زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

۲- ماد و هخامنشی

۳- پارت و ساسانی

۴- دوره اسلامی

۵- ماقبل تاریخ ایران

۶- ماقبل تاریخ بین‌النهرین

گرایش‌های مختلف مجموعه باستان‌شناسی 

۱- پیش‌ازتاریخ ایران

۲- دوران تاریخی ایران

۳- تمدن و فرهنگ اسلامی ایران و سرزمین‌های دیگر

ضرایب دروس کنکور کارشناسی ارشد باستان‌شناسی ۱۴۰۳

ضرایب دروس آزمون کارشناسی ارشد باستان‌شناسی ۱۴۰۳ برای داوطلبانِ آن بسیار حائز اهمیت است. داوطلبان می‌توانند بااطلاع از این ضرایب به دروسی که از ضرایب بالاتری برخوردار هستند، توجه بیشتری داشته باشند و آن‌ها را با دقت و جزئیات بیشتری مطالعه نمایند.

البته مطالعه کارنامه قبولی آزمون ارشد داوطلبان سال‌های گذشته نیز می‌تواند در خصوص درصدهای لازم برای قبولی در دانشگاه‌های روزانه، شبانه و یا آزاد کمک کند. در برخی از رشته‌ها احتمال قبولی در دانشگاه‌های روزانه با حداقل داشتن ۳۰ درصد تست صحیح در دروس مهم وجود دارد.

تعداد سؤالات آزمون ارشد باستان‌شناسی

ردیفدروس امتحانیتعداد سؤالات
۱زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)۳۰
۲ماد و هخامنشی۲۰
۳پارت و ساسانی۲۰
۴دوره اسلامی۴۰
۵ماقبل تاریخ ایران۲۰
۶ماقبل تاریخ بین‌النهرین۲۰

توانایی‌های لازم برای یک باستان‌شناس

کار در مناطق سخت به‌صورت کاوش‌های علمی می‌تواند به‌شدت طاقت‌فرسا باشد. به همین دلیل یک باستان‌شناس باید از آمادگی جسمی کافی و همچنین صبر و آرامش و شوق زیادی برخوردار باشد تا توان انجام مسئولیت‌های خود را داشته باشد. علاوه بر تمام این موارد ، مهارت‌های اشاره‌شده در زیر برای یک باستان‌شناس ازنظر کارفرمایان آنان ارزش بالایی دارد:

  • دقت به جزئیات
  • توانایی انجام کار گروهی
  • مهارت‌های ارتباطی کتبی بالا
  • مهارت‌های دقیق ضبط و گزارش دهی ، ( مهارت‌های نوشتاری ، نقاشی و عکاسی )
  • ذهن کنجکاو
  • مهارت‌های بالای  IT
  • مهارت استخراج و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها
  • مهارت‌های ارائه
  • مدیریت زمان خوب
  • گواهینامه رانندگی
  • انعطاف‌پذیری ازنظر محیط‌های کاری

آینده شغلی فارغ‌التحصیلان رشته باستان‌شناسی در ایران

این رشته ازنظر واحدهای درسی حدوداً نزدیک به رشته‌های تاریخ ، مرمت و احیای بناهای تاریخی ، جغرافیا ، مدیریت جهانگردی ، موزه‌داری می‌باشد. هرچند کشور ما دارای پیشینه باستانی و بناهای تاریخی بسیار است اما متأسفانه همچنان آمار گردشگری و بازدید توریست پایینی دارد.  ایران دارای بناها و سایت‌های تاریخی ناب و حتی هنوز شناخته نشده بسیار زیادی می‌باشد و امید است که از طرف دولت برنامه‌های کاربردی و مفیدی برای حفظ و یا معرفی این آثار اجرا شود. در این صورت تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته کم‌تر می‌شود و صنعت گردشگری نیز به طرز چشمگیری رونق می‌یابد. قاعدتاً با ورود گردشگران درآمد ارزی ناشی از آن افزایش میابد که تأثیر زیادی بر اقتصاد کشور نیز خواهد داشت. در صورت داشتن توریست بازار کار رشته‌ی باستان‌شناسی نیز بهبود میابد.

متقاضیانی که تصمیم به ادامه تحصیل در این رشته رادارند، خوب است بدانند که با مدرک رشته باستان‌شناسی نسبت به سایر رشته‌ها موقعیت‌های شغلی محدودتری هستند و اگر به فکر شاغل شدن بلافاصله بعد از اتمام تحصیل خود هستند، بهتر است این رشته را انتخاب نکنند.

اما چنانچه علاقه‌مند به رشته باستان‌شناسی هستید باید این را  اضافه کرد که موسسات بسیاری خارج از کشور بورسیه دکتری در زمینه باستان شناسی و تاریخ هنر  ارائه می‌دهد. بنیاد علمی پژوهشی گردا هنکل Gerda Henkel Stiftung یکی از آن‌هاست که هر ساله به تعدادی از محققان و پژوهشگران در زمینه تحقیقات و مطالعات تاریخی و باستانشناسی بورسیه دکتری ارائه می دهد. طول مدت حمایت از پروژه ها و رساله ها نهایتا دو سال است که در صورت ضرورت تا سه سال نیز تمدید می شود. علاوه بر رشته های تاریخ و باستانشناسی، زیرشاخه های این دو رشته مانند تاریخ اسلام، تاریخ هنر، تاریخ حقوق، تاریخ علم و تاریخ باستان نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند. برای اقدام در مورد بورسیه دکتری محدودیت زمانی وجود ندارد. 

مشاغل فارغ‌التحصیلان باستان‌شناسی

  • سازمان میراث فرهنگی
  • وزارت ارشاد اسلامی
  • وزارت آموزش و پروش
  • سازمان ایرانگردی و جهانگردی
  • سازمان اوقاف
  • سازمان نقشه‌برداری‌های شهری

مراحل انتخاب رشته ارشد باستان‌شناسی

– اطلاع از زمان انتخاب رشته ارشد

– ورود به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org

– ثبت رشته/گرایش‌های ارشد باستان‌شناسی بر اساس اولویت

– بازبینی و انتخاب گزینه تائید نهایی

درصورتی‌که داوطلبان در فرم انتخاب رشته خود، یکی از دانشگاه‌های دارای شرایط خاص ازجمله دانشگاه شاهد یا امام صادق را انتخاب کرده باشند، می‌بایست برای حضور در جلسه مصاحبه آزمون ارشد اقدام نمایند. این مصاحبه اغلب جنبه عقیدتی-سیاسی داشته و با رشته انتخابی داوطلب ارتباطی ندارد.

یک ماه پس از برگزاری انتخاب رشته ارشد باستان‌شناسی، سازمان سنجش اقدام به بررسی اولویت‌های انتخابی داوطلبان می‌نماید. ازاین‌رو اولین انتخابی که داوطلب حدنصاب لازم برای پذیرش در آن رشته را کسب کرده باشد به‌عنوان محل قبولی اعلام می‌شود.

کارشناسان سامانه مشاوره پروژه هنر آماده‌اند تا اطلاعات لازم در خصوص کارشناسی ارشد باستان‌شناسی را در اختیار داوطلبان گذاشته و آن‌ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی پروژه هنر راهنمایی نمایند.

مطالعه منابع کارشناسی ارشد باستان‌شناسی ۱۴۰۳ می‌تواند داوطلبان این آزمون را برای کسب رتبه بهتر یاری نماید. پیشنهاد اکثر مشاوران جهت موفقیت در آزمون ارشد ۱۴۰۳ این است که منابع درسی را با توجه به ضرایب دروس ارشد باستان‌شناسی از پراهمیت‌ترین تا کم‌اهمیت‌ترین آن تطبیق داده و سپس شروع به مطالعه منابع بر اساس اولویت آن‌ها نمود.

راز موفقیت در کنکور

اولین قدم برای قبولی در آزمون کارشناسی ارشد باستان‌شناسی ۱۴۰۳، شناسایی منابع مناسب و مفید و آشنایی با نحوه مطالعه آن‌ها می‌باشد. معمولاً بر اساس هر یک از گرایش‌ها و کد ضریب‌های موجود در هر مجموعه، انواع منابع درسی نیز وجود دارند. داوطلبان باید توجه داشته باشند که برای انتخاب منابع درست می‌بایست ضرایب دروس آزمون ارشد باستان‌شناسی را مشاهده کرده و سپس بر اساس اهمیت و تأثیر هر یک از آن‌ها اقدام به خرید کتاب‌های آموزشی نمایند.

در آزمون کارشناسی ارشد باستان‌شناسی نیز لازم است تا هر داوطلب به‌منزله‌ی شرکت در این آزمون و دریافت رتبه‌ی مورد انتظار، مراحل صحیح را طی کرده و از مسیری درست برای دست یافتن به نتایج مناسب استفاده نماید. بر این اساس پروژه هنر می‌تواند در این خصوص با ارائه‌ی خدمات زیر،مسیر را تا حد قابل‌توجهی برای شما عزیزان  هموار نماید :

  • ایجاد شناخت کافی نسبت به منابع موجود در راستای آزمون موردنظر (دریافت جدیدترین و کامل‌ترین لیست منابع و مآخذ «رایگان»)
  • ارائه‌ی مشاوره و برنامه‌ریزی هدفمند (مشاوره‌ی اولیه به‌صورت رایگان)
  • برگزاری دوره‌های آموزشی (کلاس‌های آموزشی به‌صورت آنلاین و آفلاین)
  • برگزاری دوره‌های نکته و تست (کلاس‌های آموزشی به‌صورت آنلاین و آفلاین)
  • ارائه‌ی بسته‌های آموزشی (جزوات) و کتاب‌های منتشرشده از سوی اساتید پروژه هنر.
  • برگزاری آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده.
  • برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های انفرادی برای هر داوطلب در صورت تمایل.

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی پروژه هنر نیز آماده‌اند از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی پروژه هنر برنامه‌ریزی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را به بهترین شکل ممکن برای داوطلبان انجام داده و آن‌ها را در تهیه بهترین منابع کارشناسی ارشد یاری نمایند.

ازجمله منابع مهم برای کسب آمادگی جهت آزمون ارشد، مطالعه و مرور سؤالات کنکور کارشناسی ارشد سال‌های گذشته است. چراکه از طرفی داوطلبان با نحوه طرح سؤالات از سوی طراحان آشنا شده و از سویی دیگر احتمال تکرار سؤالات سال‌های گذشته دور از ذهن نیست. علاوه بر این، مرور سؤالات به‌نوعی مرور مباحث مطالعه‌ شده نیز می‌باشد.

دانلود کامل‌ترین منابع آزمون ارشد باستان شناسی

advanced divider
Archeology exam

مشاوره تخصصی رایگان ارشد

مشاوره

نام و نام خانوادگی(ضروری)
آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری
پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)