تعلل در نوشتن

خانه » تعلل در نوشتن
تعلل در نوشتن

فهرست مطالب

فرار از نوشتن مشکل اصلی نویسندگی. این تعلل دلایل بسیاری دارد اما در این مقاله به چند نکته می‌پردازیم

تعلل در نوشتن

فرار از نوشتن یک اتفاق ساده در مورد کسانی است که می‌خواهند داستان یا فیلم نامه بنویسند. دلایل زیادی در این مورد گفته شده اند. مواردی که از درون و روان خسته ما می‌آیند و چه دلایلی که درکی از آنها نداریم. نمی‌توانیم به خودمان خرده بگیریم که چرا نمی‌نویسیم. یا چرا دستمان به نوشتن نمی‌رود. و چرا دچار «فرار از نوشتن» شده‌ایم. البته که خیلی‌ها از این موضوع بی خبر نیستند و از ترس نوشتن، مشکلاتی مثل این که نمی‌دانند قصه را کجا تمام کنند یا  جهان بینی پشت هر نوشته تان چیست، آگاهند. اما با این آگاهی کاری نمی‌توانند بکنند. خیلی وقت‌ها خودم دچار این مشکل می‌شدم. فکر می‌کردم که باید تمام متن را دوباره از اول بنویسم. که البته دست آخر مجبور می‌شدم همین کار را بکنم. چون از اول جهان بینی و فلسفه‌ای برایش نداشتم و فرار از نوشتن در چنین شرایطی اجتناب ناپذیر می‌شود.

سید فیلد، در اول کتاب راهنمای فیلم نامه نویس، در مورد فرار از نوشتن می‌گوید:

«وقتی که دارید خانه را مرتب می‌کنید.، غذا درست می‌کنید.، تمام کارهای غیرمهم را انجام می‌دهید. اما پشت میزتان نمی نشینید که بنویسید.، دارید از نوشتن فرار می‌کنید. خودتان را تنبیه یا سرزنش نکنید. که چرا نمی نویسید. فقط بدانید که دارید فرار می‌کنید.»

چرا دچار فرار از نوشتن می‌شویم؟

برای این که بدانیم چرا نمی‌نویسیم، باید به این فکر کنیم که چرا می‌خواهیم بنویسیم. دانستن این که چه داستانی می‌خواهیم بیان کنیم، چه حسی را می‌خواهیم نشان بدهیم، یا ذهنمان را به کدام سمت می‌خواهیم ببریم. ممکن است با حجم زیادی از اطلاعات روبرو هستیم، که نمی‌دانیم با آنها چه کار کنیم. یا این که نمی‌دانیم کدامشان را می‌خواهیم استفاده کنیم. اینها دلایل فرار از نوشتن هستند. در اینجا بحث فلسفه و جهان‌بینی یا همان پنجره ای که نویسنده از آن به دنیا نگاه می‌کند، مطرح می‌شود. جایی که نویسندگی تبدیل به بخشی از سبک زندگی می‌شود. باید درک کنیم که نوشتن از هر مساله‌ای کار نوعی از نویسنده‌ها است. یک منتقد کمتر می‌تواند داستان خوب بنویسد. یا یک داستان‌نویس کمتر پیش می‌آید که بتواند مثل یک منتقد به جنبه‌های مختلف از یک موضوع توجه کند. او فقط کار خودش را بلد است.

مقاله مرتبط: داستان نویسی به سبک یوسف یزدانی(نویسنده- کارگردان- بازیگر)

سایر علت های تعلل

علاوه بر دلایلی که باعث به تعویق انداختن کارها می‌شوند، اغلب بهانه‌ها یا توجیه‌هایی برای توجیه رفتار خودمان می‌آوریم. به گفته محققان، ۱۵ دلیل کلیدی برای اهمالکاری وجود دارد:

  • نمیدانیم که چه کاری باید انجام شود.
  • نمیدانیم که چطور باید کاری را انجام دهیم.
  • نمی‌خواهیم کاری را انجام دهیم.
  • انجام شدن یا نشدن آن کار، اهمیتی برایمان ندارد.
  • زمان انجام کار، اهمیتی ندارد.
  • حس انجامش نیست.
  • به انتظار کشیدن تا آخرین لحظه، عادت کرده‌اید.
  • باور دارید که تحت فشار بهتر کار می‌کنید.
  • فکر می‌کنید که می‌توانید کار را در لحظه آخر تمام کنید
  • ابتکار عملی برای شروع کار ندارید.
  • فراموش کردن
  • داشتن بیماری یا وضعیت نامناسب
  • منتظر لحظه مناسب هستید.
  • به زمانی برای فکر کردن در مورد کار نیاز دارید.
  • یک کار را به نفع کار دیگری به تأخیر می‌اندازید.

مقاله مرتبط: آموزش مقاله نویسی برای مبتدیان

 

جایی برای نوشتن داشته باشیم

برای این که کمتر دچار ترس از نوشتن بشویم راه‌های زیادی هست. می‌توانیم جایی را برای خودمان ایجاد کنیم که پشت آن میز، فقط بنویسیم. حتی اگر میز کار و میز نوشتنتان یکی است. زاویه یا محلی که می‌خواهید بنویسید را تغییر دهید. مثلاً اگر با لپ تاپ می‌نویسید، نود درجه روی میز آن را بچرخانید. و بعد شروع به نوشتن کنید، لباس خاصی برای نوشتنمان داشته باشیم، تا زمانی که آن را پوشیدیم، حس نوشتن پیدا کنیم. با تکرار این روش، فرار از نوشتن ما کمتر می‌شود. و می‌توانیم بیشتر به کارمان مسلط باشیم.

جهان بینی را چه طور پیدا کنیم؟

تا حالا به عشق فکر کرده اید؟ نظر شما در مورد عشق چیست؟ بعضی‌ها اعتقاد دارند وجود ندارد. بعضی‌ها به آن می‌گویند بچه بازی و سوسول بازی. بعضی دیگر هم آن قدر عاشق پیشه اند که اعتقاد دارند فقط با عشق می‌توانند زندگی کنند. این که به یک موضوع مشخص چه دیدگاهی داشته باشید، نگاه شما را مشخص می‌کند. حالا اگر این نگاه را به عنوان نگاهی انتخاب کنید که در موردش بیشتر و بیشتر صحبت کنید و بخواهید آن را گسترش بدهید، تبدیل به جهان بینی شما می‌شود. ساده بود؟

مصطفی مردانی

 

نویسندگان و دانشجویان گرامی سؤالات خود در مورد نحوه‌ی اخذ مجوز چاپ کتاب، صفحه‌آرایی، طراحی جلد، استخراج کتاب از پایان‌نامه و تبدیل پایان‌نامه به کتاب، هزینه‌ها و مراحل چاپ کتاب، نحوه‌ی عقد قرارداد برای چاپ کتاب، نگارش پایان‌نامه و اکسپت مقالات ای اس ای (ISI) و ای اس سی و چاپ  کتاب در تمام زمینه‌های موردنظر از طریق فرم زیر با ما درارتباط باشید.

 

  • انجام مقاله و پایان نامه رشته هنر(کلیه گرایش‌ها) مقطع کارشناسی و ارشد- رساله دکتری.
  • چنانچه برای انجام پروژه و ژوژمان دانشجویی خود، نیاز به کمک دارید اینجا را کلیک نمایید.

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری
پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)