ریشه شناسی گلیم

خانه » ریشه شناسی گلیم

فهرست مطالب

ریشه شناسی گلیم. گلیم پوششی معروف که از موی بز و گوسفند می‌بافند. جامه‌ی پشمین معروف که از پشم میش می‌بافند. . گلیم:(۱) پارچه‌ی پشمی که از آن پتو و لباس زمستانی می ساختند. (۲) فرش پشمی بی‌کرک مقابل قالی. گلیم ۱-پوششی که از موی بز و پشم گوسفند بافند ۲-فرش پشمین ۳-پارچه پشمین ۴- جُل .

عوامل ایجاد موتیف های گلیم

اواخر قرن نوزدهم در مورد گلیم نشان می‌دهد طی قرن‌ها، زنان از گلیم به عنوان وسیله‌ای استفاده می کردند که از طریق موتیف‌ها خواسته‌ها، زندگی روزمره، احساسات درونی خود را در مورد عشق، غم، مرگ و ترس بیان‌کنند؛ چرا که زنان در حال بافتن گلیم و مردان در شکار یا جنگ بودند. گلیم را باید نمودی از هنر انتزاعی در خلاق‌ترین و پرمحتواترین سطح و بازیابی از افکار، تجربیات و احساسات به شمار آورد. هر گلیم زبان ماورایی دارد که توسط بافنده‌ی خود خلق می‌شود و به گونه‌ای میراث دار فرهنگ خود و تغییرات درونی و بیرونی خود می‌باشد. تغییراتی چون تأهل، تجرد، شادی و غم، انتظار نوزاد و ناامیدی از آینده. او سعی می‌کند احساسات خود را در سکوت به جهان بیرون از طریق رنگ‌های روشن یا اشکال خاص اعلام کند.

موتیف‌های گلیم اغلب در شناسایی قدمت و اصل آن جنبه کلیدی دارد. موتیف‌ها و رنگ‌هایی که بافندگان هر یک از مناطق مورد استفاده قرار می‌دهند، مختص خودشان است. 

موتیف‌ها و رنگ‌ها چهار نوع کارآیی دارند:

۱) باورهای خانوادگی و یا قبیله‌ای هستند

۲) طلسم‌هایی برای دفع چشم‌زخم و بخت‌گشایی و اعتقادات مذهبی

۳) ویژگی‌های زیست محیطی

۴) مربوط به آگاهی‌های زیباشناختی بافنده

 

 

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من