پارچه بافی دوره عباسیان

خانه » پارچه بافی دوره عباسیان

فهرست مطالب

در دوره خلافت عباسی در مرکز جهان اسلام صنعت و هنر با قدرت زیادی شکوفا گردید. انتقال پایتخت از دمشق به بغداد نزدیک تیسفون، باعث شد بسیاری از صنایع هنری ایران به دربار خلافت نفوذ یابد و تاثیر ایرانا در حوزه سیاسی و مذهبی عباسیان، برای مدت زیادی باقی ماند.

عباسیان به دست آوردن قدرت را مدیون ایرانیان، به ویژه سیاه‌جامگان خراسان به رهبری ابومسلم خراسانی، بودند. آنان از همان آغاز، تمایل خود را نسبت به قبول عناصر ایرانی در اداره امور حکومتی نشان دادند. همچنین به سبک و شیوه‌ی ایرانیان لباس پوشیدند که در نتیجه کمک زیادی به نفوذ لباس های ایرانی در میان عباسیان کرد. این شیوه لباس پوشیدن در دوره حکومت هادی، هارون الرشید و مامون به اوج خود رسید. در این زمان پوشیدن لباس‌های ابریشمی، پشمی و زربفت متداول گردید. این منسوجات نقش دار شامل تصاویر حیوانات، گل و بوته و نوشته بود. عباسیان نیز چون به خلافت رسیدند به تجملات روی آوردند. آنان پرده های زربفت می آویختند و حریر و فرش های ابریشم می گستردند و از هر شهر و کشوری بهترین و گران ترین کالاها را وارد می کردند. برای مثال پرده های پر نقش و نگار از فسا، سجاده و قالیچه از شوشتر و بخارا، مخده از دشتستان و بهترین فرش های زربفت از ارمنستان وارد می شد. عرب ها استفاده از فرش و پرده ها را از ایرانیان آموخته بودند. در زمان هارون الرشید فرش ها و راپرده هایی متداول شد که تا آن موقع سابقه نداشت و برخی تاریخ نویسان ابداع آن را به زبیده، همسر هارون نسبت می دهند و می گویند او نخستین کسی بود که از نقره، آبنوس و صندل سراپرده تهیه کرد و با حریر، پوست سمور، پارچه های ابریشمی سرخ، زرد و سبز و آبی آن را پوشاند.

سرح تولید و تجارت انواع منسوجاتی که در قرون اولیه اسلامی تولید می‌شد، در آثار نویسندگان مسلمان آمده است. مسلمانان کارگاه های بافندگی ساسانی و روم شرقی را در هم ادغام نمودند. خراج سالیانه ای که برای خلفا و امرا ارسال می شد، شامل منسوجات و پوشاک همان منطقه هم می شد و والیان حکومتی در بسیاری موارد، همان کالاهایی را که برای پادشاهان قبلی ارسال می کردند، مجددا تهیه می کردند. در این دوره برخی از نامه های مهم را بر روی پارچه می نوشتند.

 

منبع: کتاب پارچه و پارچه بافی در تمدن اسلامی

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری 

تالیف و چاپ کتاب

پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)