ملیله سازی چیست

خانه » ملیله سازی چیست

فهرست مطالب

ملیله سازی چیست

 ملیله سازی ساختن اشیاء به خصوص زینت آلات طلا یا نقره است که با قطعات و مفتولهای نازک ساخته می شود.

از دوره هخامنشی گوشواره طلایی به دست آمده که با مفتولهای نازک و نقطه های ریز فلزی ساخته شده است و آویزی به شکل میوه کاج دارد این گوشواره از پاسارگارد به دست آمده است.

گوشواره اناری شکل هزاره اول پیش از میلاد

 

از نمونه های به دست آمده این هنر که در هزاره اول پیش از میلاد ساخته شده و در کشفیات مارلیک به دست آمده، گوشواره طلای اناری شکلی است که می توان آن را ملیله کاری نقطه ای نامید که با قطعه قطعه کردن مفتولهای به اندازه تقریبی یک میلیمتر و قرار دادن آنها در کنار یکدیگر و سرانجام جوش دادن آنها روی یک حجم کروی است.

وجود اشیاء همانند زینت آلات مذکور در زمان اشکانیان نیز گزارش شده است ولی از این زمان به بعد و تا دوران بدو اسلام نمونه ای مشاهده نشده است.

 

گوشواره دوره اشکانیان

 

از دوران سلجوقی دو جفت گوشواره طلا و نقره در دست است که با مفتولهای به هم تابیده ساخته شده که بسیار شبیه به ملیله های کنونی است.

گوشواره دوره سلجوقی

 

دو گوشواره دیگر با تزیین ملیله از قرن دوازدهم هجری نیز در دست است کلیه اشیاء ذکر شده در موزه ایران باستان تهران نگهداری می شود.

مقاله ملیله سازی چیست را ادامه می دهیم…

ملیله کاری در زمان حاضر

 هم اکنون ساخت زینت آلات و اشیاء ملیله در نقاطی چند از کشور رواج دارد، صنعت گران هنرمند جهت به وجود آوردن زیورها و اشیاء ملیله در اصفهان و زنجان بیشتر از نقره استفاده می نمایند ولی در شهرهای دیگر از جمله تهران و یزد زیورهای ملیله طلا نیز می سازند.

 

ملیله دوره معاصر

 

جهت سفارش پروژه های دانشجویی رشته هنر(کلیه گرایش ها)  کلیک نمایید.

 

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری
پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)