هنر پاپ آرت چیست

خانه » هنر پاپ آرت چیست

فهرست مطالب

هنر پاپ آرت چیست

هنر پاپ آرت جنبشی هنری بود که در سال های دهه شصت در انگلستان و آمریکا به وجود آمد. هنر پاپ یکی از جنبش های اصلی قرن بیستم بود. دستمایه اصلی هنرمندان این سبک، فرهنگ مردمی، تولیدات انبوه، تبلیغات محیطی یا تلویزیونی، بسته بندی ها و در کل هر آن چه مردم بیشتر می دیدند از چیدمان ۱۰۰ قوطی کنسرو سوپ گرفته تا سریوگرافی پرتره مونالیزا. این سبک را می توان یک سبک روشنفکرانه با نگاهی انتقادی به مصرف گرایی به خصوص در آمریکا دانست. کلمه هنر پاپ یا Pop Art را جان مک‌هله John McHale  در سال ۱۹۵۴ به وجود آورد. آقای مک هله معنی هنر پاپ را در یک نمایشگاه در انگلستان به ریچارد همیلتن RichardHamilton  توضیح داده بود.

سه یا چهار ماه بعد، آقای همیلتن طی نامه ای معنی هنر پاپ را تبیین کرد. در این نامه همیلتن گفته بود که هنر پاپ یک هنر جوان، ارزان، مردمی، فانی، مصرف گرا، کنایه آمیز، شهوت انگیز، فریبنده و یک تجارت بزرگ است. در سال ۱۹۵۸ کلمه Pop Art را برای اولین بار در مجلهArchitectural Digest  چاپ کردند. هنر پاپ را دادای نیمه دوم قرن بیستم نامیدند. این جنبش در آخرین سال های دهه ۱۹۵۰ در انگلستان به وجود آمد و در آمریکا به نقطه کمال خود رسید. عبارت پاپ آرت مختصر پاپیولار آرت Popular Art(هنر توده) است. نام این جنبش همه چیز درباره خودش را آشکار می کند. پاپ آرت می‌خواست هنر را دوباره به زندگی روزانه مردم بیاورد. این جنبش در واکنش به نقاشی آبستره به میان آمد و ادعا می کرد جنبش آبستره بیش از حد سوفسطایی و نخبه گراست. تصاویر مورد پسند هنرمندان پاپ، اشیا از زندگی روزمره بود. به طور مثال قوطی های سوپ به طراحی اندی وارهول. خصوصیت گرایش جنبش پاپ آرت استفاده وارهول از سریوگرافی، یک شیوه فوتو رئالیستیک Photo Realistic و توده پسند پرینت میکینگ Print Making بود. تفاوت بین هنرهای زیبا و هنرهای اعلانات بازرگانی به طور ارادی از بین رفت. مثال بسیار خوب پوشش آلبوم های موسیقی سال های دهه شصت است. شخصیت اصلی این مکتب فکری بدون شک اندی وارهول Andy Warhol ۱۹۸۷-۱۹۲۸ بود.

نام های بزرگ دیگر جاسپر جانس JasperJohns ، رابرت روشنبرگ  Robert Rauschenberg، دیوید هاکنی David Hackney، کلاوس اولدنبرگ Claus oldenburg، روی لیشتیستین RoyLichtenstein، جرج سگال  GeorgeSegal و جیمز روزنکوئیست James Rosenquist بودند.

جنبش پاپ آرت عمدتا یک جنبش هنری آمریکایی و بریتانیایی بود.

 

 

هنر پاپ آرت چیست؟

پاپ آرت در اصل یک جنبش هنری متعلق به دهه ۶۰ میلادی است. هنرمندان اولیه پاپ یک گروه هنری مستقل انگلیسی بودند که زیبایی شناسی هنری را گسترش دادند. در واقع این ها عقیده داشتند مبتذل‌ترین عناصر فرهنگ جامعه قابل زیبا بودن و هنری بودن هستند. آن ها ابزارهای کار خود را فیلم های عامه پسند، آگهی های تبلیغاتی، داستان های کمیک استریپ علمی – تخیلی، موسیقی پاپ، حروف و علائم متداول، اشیای روزمره و کالای مصرفی معرفی کردند. در واقع هر چه که در چشمان مردم بیشتر دیده می شود می‌تواند ابزار قدرتمندی برای پاپ آرت باشد. پدیدآورندگان پاپ آرت بر تاثیر بر فرهنگ عامه شهری تاکید داشتند. در آمریکا، پاپ آرت قدرت و نفوذ فراوانی داشت و به نوعی واکنشی برابر اکسپرسیونیسم انتزاعی و باورهای دادائیستی بود. هنر پاپ آرت به سرعت در عرصه های مختلفی مثل طراحی گرافیک، سینما و … رسوخ کرد. در دوران جدید با ظهور بیلبوردهای عظیم تبلیغاتی کنار بزرگراه ها، پاپ آرت قدرتمندترین ابزار خود را یافت. همیشه پاپ آرت و«پول درآوردن از هنر» چنان به هم نزدیک به نظر می آیند که اگر نیت به وجود آورندگان آن ها را در نظر نگیریم، به راحتی با هم اشتباه می شوند. این دو با هم بده بستان دارند؛ پاپ آرت از تجارت تغذیه می‌کند و تجارت از پاپ آرت. طراحی محصول و گرافیک تبلیغاتی به سبک پاپ‌آرت، بر هنرمندان پسین خود بسیار تاثیرگذار بود. به طوری که امروزه اکثر طرح های گرافیکی تجاری از ایده های پاپ آرت بهره می برند. هم چنین به خاطر استفاده از عناصر ساده زندگی روزمره و فرهنگ مصرف گرایی روزمره، بسیاری از کارتون ها از سبک نقاشی های تبلیغاتی پاپ آرت بهره می برند. بسیاری از هنرمندان سرشناس پاپ نقاشی های فراوانی از حالت های روزمره و عادی زندگی دارند و این نشانه نگاه هنری آن ها به اتفاقات روزمره است. هر چند که نباید فراموش کرد که هنرمندان پاپ آرت همواره نگاهی تجاری به هنر دارند. موسیقی پاپ نیز هر چند که چندان وابسته به گرافیک و طراحی پاپ به نظر نمی رسد، اما تمام هنرمندان پاپ در این اعتقاد مشترک هستند که پیش پا افتاده ترین عناصر فرهنگ جامعه نیز قابل زیبا بودن هستند و می توان آن ها را با زبان هنری بیان کرد.

هنر عامه یا هنر پاپیک جنبش هنری بود که در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ در انگلستان و آمریکا به وجود آمد. هنر پاپ یکی از جنبش‌های اصلی قرن بیستم بود. دستمایهی اصلی هنرمندان این سبک فرهنگ مردمی، تولیدات انبوه، تبلیغات محیطی یا تلویزیونی، بسته بندی‌ها و درکل هر آنچه مردم بیشتر می‌دیدند از چیدمان ۱۰۰ قوطی کنسرو سوپ گرفته تا سریوگرافی پرترهی مونالیزا. این سبک را می‌توان یک سبک روشنفکرانه با نگاهی انتقادی به مصرف گرایی به خصوص در آمریکا دانست.

هنر پاپ‌آرت به سرعت جای خودش را در دنیای مد و فشن باز کرد. ارتباط طراحان مد با اندی وارهول (andy Warhol)  سبب شد که تاثیر زیادی از تصویرسازی‌های او بگیرند.

طراحانی همچو ورساچه، دیور و ایوسن لوران در برخی از کالکشن‌های خود متاثر از این سبک بودند. دیگر هنرمندی که از این سبک بهره برد می‌توان به جرمی‌اسکات(Jeremy Scott) اشاره کرد که در طراحی کالکشن ۲۰۱۴ خودش در برند موسکینو(Moschino) مدل‌هایش را با پوششی از سبک پاپ‌آرت بر روی ران‌وی آورد.

 

پاپ آرت

 

در قسمت دوم تاثیر پاپ‌آرت در طراحی مد توضیح داده شده.

 

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری 

تالیف و چاپ کتاب

پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)