چگونه مسیر نگارش رساله دکتری هنر را آسان سازیم؟

خانه » چگونه مسیر نگارش رساله دکتری هنر را آسان سازیم؟
پایان نامه دکتری

فهرست مطالب

رساله دکتری یا پایان نامه دکتری

چگونه مسیر نگارش رساله دکتری هنر را آسان سازیم؟

رساله دکتری در واقع مجموعه تحقیقات و مطالعاتی است که دانشجو در راستای حل یک مشکل یا پاسخ دادن به یک نیاز یا پرسش رایج در جامعه، انجام داده می دهد. پایان نامه دکتری نتیجه دو الی سه پروژه مختلف در طول چهار الی پنج سال تحصیل دانشجو در مقطع دکتری است. جمع آوری و نگارش چنین سندی، که از نظر علمی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد، کار چندان آسانی نیست. این موضوع به طور خاص در رشته های مختلف هنر، که معمولا نگارش رساله با کارهای عملی نیز همراه است، چالش های به مراتب بیشتری را به همراه دارد. ما در این مقاله نشان می دهیم که چگونه می توان مسیر نگارش پایان نامه دکتری هنر را راحت تر طی کرد.

 

مقاله مرتبط: تفاوت پایان نامه ارشد با رساله دکتری

 

چالش های رساله دکتری و دانشجویان هنر

می توان مهمترین چالش های دانشجویان دکتری در فرایند نگارش رساله دکتری هنر را به چند مورد کلی زیر دسته بندی کرد.

چالش های مدیریت زمان

رساله دکتری حاصل تحقیقات و فعالیت های شما در طول چهار الی پنج سال است. این بدان معنا نیست که شما زمان کافی در اختیار دارید، بلکه باید برای هر ماه و هر هفته از دوران تحصیل خود برنامه ریزی داشته باشید. به طور خاص، برای انجام رساله دکتری هنر که معمولا شامل بخش های عملی نیز می شود، باید از مدت ها قبل به درستی برنامه ریزی کنید. طرح ریزی یک طرح، خود ممکن است به تحقیقات اولیه نیاز داشته باشد. ممکن است کار شما پیش از ساختن یک مجسمه، طراحی یک لباس یا پارچه یا نگارش یک فیلم نامه تکمیل نشود. هر چقدر زودتر برای هر یک از بخش های این پروژه عظیم برنامه ریزی کنید، بهتر است.

 

چالش های تحقیقاتی

چالش رایج دوم برای نگارش پایان نامه دکتری هنر، شناسایی منابع تحقیقاتی معتبر و ارائه یک دید واقع بینانه و جامع، بر مبنای مستندات موجود، از مسئله یا نیازی است که قرار است در رساله خود به آن پاسخ دهید. آیا پرسشی یا طرحی که مشغول انجام آن هستید، منحصر به فرد است؟ آیا کسی با روشی مشابه شما قبلا آن را انجام داده است؟ در این صورت طرح و رساله دکتری شما چه ارزش یا اطلاعاتی را به خرد جمعی اضافه می کند؟ یافتن پاسخ این سوالات نیازمند تحقیقات گسترده و همچنین کمک گرفتن از افراد خبره ای است که سال های بیشتری را در حوزه تخصصی شما فعالیت کرده اند.

نکته دیگری که برای بسیاری از دانشجویان دکتری هنر، یک چالش تمام عیار محسوب می شود، ثبت مطالعات و مدیریت منابع است. شما در طول یک ماه از تحقیقات دکتری، ممکن است بین ۱۵ الی ۲۰ مقاله یا کتاب مختلف را مطالعه کنید. همچنین تک تک مراحل اجرای بخش عملی رساله دکتری هنر، باید کاملا ثبت شوند. چگونه این حجم عظیم اطلاعات را مدیریت می کنید؟ با کمی جستجو در اینترنت راه حل های متنوعی را پیدا خواهید کرد. اپلیکیشن هایی مانند Evernote یا Mendeley برای ثبت اطلاعات ایده آل هستند. تکنیک های خلاصه نویسی مختلفی نیز می توانند مدیریت حجم گسترده اطلاعات را برایتان تسهیل کنند.

چالش های نگارشی رساله دکتری

مواجه شدن با چالش های نگارشی حین نگارش رساله دکتری یا هر متن علمی دیگر، امری کاملا طبیعی است. متن های علمی ادبیات منحصر به فردی دارند و ساختار رساله دکتری هنر و فصل بندی هایش، می تواند هر دانشجویی را در ابتدای راه گیج کند. مرور رساله های دکتری موفق دیگر در حوزه تخصصی تان، مشورت با استاد راهنما و استفاده از خدمات نگارش، تنظیم و ویرایش رساله توسط افرادی که به طور ویژه در زمینه نگارش رساله دکتری هنر فعالیت می کنند، می توانند به شما در این راه کمک کنند.

چالش های مرتبط با ساختاری پروژه رساله دکتری

پایان نامه دکتری، حول یک ایده یا پروژه جدید و منحصر به فرد شکل می گیرد. به بیان دیگر، کسی قبل از شما تا به حال راه حل این پرسش را نیافته است یا راهکاری برای بهبود یک روش یا سبک ارائه نداده است. بدیهی است که در این مسیر پر فراز و نشیب، گاهی پروژه آن طور که باید پیش نرود. ممکن است برخی از پروژه ها کاملا با بن بست و شکست مواجه شوند و شما مجبور شوید در مدت زمانی کم، همه چیز را تغییر دهید. این امر عادی است اما مشورت با استاد راهنما، تحقیق وسیع پیرامون موضوع و کمک گرفتن از افراد خبره و با تجربه می تواند به برون رفت از این بن بست بسیار کمک کند.

 

مقاله مرتبط: نکاتی که پیش از نگارش رساله دکتری هنر باید بدانیم!

کلام آخر

رساله دکتری مهمترین دستاورد یک دانشجو هنر در آخرین مقطع تحصیلی اش است. اگر شما نیز به تازگی در این راه پر فراز و نشیب قدم گذاشته اید، توصیه می کنیم سری به پروژه هنر بزنید. در پروژه هنر متخصصان و هنرمندانی را پیدا خواهید کرد که مانند این شما این مسیر را طی کرده اند و آماده اند در حیطه های مختلف، از جمله انجام پروژه های عملی و نگارش رساله دکتری و مقالات مرتبط، به شما کمک کنند.

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من