نقاشی درمانی در کودکان

خانه » نقاشی درمانی در کودکان
نقاشی درمانی کودک

فهرست مطالب

نقاشی درمانی در کودکان

نقاشی درمانی و اثر آن بر پرخاشگری، دقت و خلاقیت کودکان
نقاشی و طراحی از مهمترین عوامل در بیان مقاصد، افکار، عقاید و نیازهای درونی بشر محسوب می شود.

در نقاشی های کودکان می توان اطلاعات مناسبی از ویژگی‌های شخصیت کودکان، توانایی‌های ذهنی، ویژگی های عاطفی، ناکامی‌ها، فشارها و تمایلات درونی او را از طریق نقاشی هایش بازشناخت.

نقاشی ها قادرند راه های جدید نگریستن به دنیا، خود و موقعیتی که در آن زیست می‌کنیم را تغییر دهند. همچنین برای حل مشکلاتی که به تفکر انعطاف‌پذیر و راه‌حل‌های ابتکاری نیازدارند و رهایی از دورهای باطل به کار رود. هاوکین در سال ۲۰۰۲ نقش نقاشی کودکان را در سه سطح توصیف کرده است: شناختی، عاطفی و زبانی. 

دیدگاه شناختی بدین معناست که نقاشی، عملی است که کودک را آماده می کند تا راهی به سوی غنی‌سازی تفکر، شناخت و بررسی دنیا کشف کند.

نقش عاطفی به عنوان ابزاری است که اجازه میدهد کودک احساسات خود را بیان کرده و آن را توسعه دهد.

معنای زبانی به این مفهوم است که نقاشی به کودک فرصت ایجاد گسترش زبان بصری خود را میدهد.

برخی از محققان از نقاشی به عنوان یک درمان برای کودکان با مشکلات رشدی علاقه مند هستند و برخی دیگر آن را از منظر معنای آن، ارتباطات و نماینده حالات بصری برای آموزش و یادگیری به کار می گیرند.

توانایی نقاشی کودکان به منظور جلب و به تصویر کشیدن، دارای یک رابطه رو به رشد فکری است. نوع نقاشی که کودکان درگیر آن فعالیت هستند به توسعه توانایی‌های شناختی آنان از طریق بحث و بازتاب آنها در نقاشی های متفاوتشان مشخص می‌شود.

 

نقاشی درمانی

نقاشی در کودکان

 

 

 

تایید این موضوع زمانی مشخص شد که کودکان مشغول کشیدن نقاشی بودند و یا هنگام بازی ها با آنها گفتگو می‌شد. این امر نقش مهمی در رشد عملکرد ذهنی کودکان دارد و همانند یک ابزار قدرتمند معنایی عمل می‌کند. بدیهی است که این موضوع نشان می‌دهد زمانی که کودکان قدر به تفکر عمیق درباره آنچه که کشیده‌اند شده‌اند و به اشتراک گذاری ادراک خود با دیگران را آموخته‌اند، مسلماً زمان آغاز افزایش توانایی‌های شناختی ایشان فرارسیده است.

نقاشی می‌تواند برای توضیح یک مفهوم به کار رود و موجب افزایش درک کودکان گردیده و از آن به عنوان ابزاری برای بخاطر سپردن و بحث در مورد نقاشی کمک گرفت. همچنین کودکان می توانند از نقاشی برای بازیابی خاطرات خود استفاده کنند.

فرم‌های نقاشی، یک بخش جدایی ناپذیر از افزایش پیشرفت کودکان در سالهای اولیه رشد است. آنها نقش های متنوعی هستند که با بازی خط و نقش، در فرایند تسهیل آموزش و فرایند یادگیری دخیل‌ند، مانند پیشرفت زبانی کودک.

کودکان شروع به آموختن افکار نمادین می‌کنند، با هر موضوعی که آنها را لمس و تجربه می‌کنند.

نقاشی به کودکان کمک می‌کند که سمبل ها و نمادها را بفهمند و درک کنند. علامات و قطعیاتی که بعدها در خانه و مدرسه بسیار اهمیت دارند.

کودکان سمبل‌ها، علائم و نشانه‌هایی را به عنوان پایه اصلی توسعه زبان خود به کار می‌برند و زمانی که شروع به نقاشی می‌کنند در آن حال، آنها سفر معنوی خود را آغاز می‌کنند که در صورت‌ها و جنبه های موسیقی، زبانی، منطقی، ریاضی و زیبایی‌شناسی ظهور می‌کند.

 

جهت دیدن طرح های  خام و آماده رنگ‌آمیزی برای کودکان کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

جهت دیدن طرح های  آماده رنگ‌آمیزی تذهیب- اسلیمی(هندسه نقوش)- ختایی کلیک کنید.

 

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری
پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)