رنگ آمیزی هنر درمانی

خانه » رنگ آمیزی هنر درمانی

فهرست مطالب

رنگ آمیزی هنر درمانی. رنگ آمیزی درمانی به روش طرح های ماندالا یکی از تکنیک های هنردرمانی میباشد.

ماندالا چیست؟

ماندالا واژه ای است سانسکریت به معنی حلقه ی سحرآمیز و حیطه تمثیلی آن شامل همه شکل های منظم متحدالمرکز، صور شعاع دار یا کروی است که همه حلقه ها یا مربع ها دارای نقطه ای مرکزی است.

دایره های تو در تو و در هم تنیده ای است که از دایره ای مهین آغاز و به دایره ای کهین به فرجام می آید و این دایره های تو در تو دست کم برای فراهم آمدن حواس(تمرکز حواس) و دست بالا برای نشان دادن مرکز روان؛ یعنی خود به کار برده می شود. اضطراب، احساس ناراحتی مبهم توام با دلهره است که در پاسخ به تحریکات داخلی و خارجی ایجاد شده و می تواند به علایم شناختی، عاطفی،فیزیکی و رفتاری منجر شود.

اضطراب، هیجان ناخوشایندی است که با اصطلاحاتی مانند نگرانی، دلشوره، وحشت و ترس بیان می شود و همه ی انسان ها درجاتی از آن را گاه گاه تجربه می کنند. خشم یک حالت هیجانی ذهنی است و با وجود تضاد شناختی و برانگیختگی روانی مشخص میشود و هیجانی بهنجار یا جنبه های انطباقی بسیار است. با وجود این، وقتی که تکرار، شدت و مدت آن افزونتر از جنبه های انطباقی باشد، ناکارآمد میگردد.

کنترل فکر، پارادیم سرکوبی تفکر است. مراد از این سرکوبی، تالش تعمدی برای نیندیشیدن درباره یک موضوع یا
فکر خاص است که شامل جستجوی تعمدی و هوشیار افکار سرکوب نشده و سرکوبی افکار مزاحم و ناخواسته و ناراحت کننده است.

 

 

رنگ آمیزی درمانی ماندالا

 

جهت دیدن طرح های آماده رنگ آمیزی کلیک نمایید.

 

۱ -تعریف هنردرمانی
انجمن هنردرمانی آمریکا(۲۰۱۴) تعریف هنردرمانی را چنین ارائه نموده است:
هنردرمانی یکی از حرفه های مرتبط با سلامت روان است که مراجعان، با تسهیل هنر درمانگر، از واسطه های هنری، فرآیندهای خلاقانه و کارهای هنری تولید شده برای کشف احساسات، اصلاح تعارضات هیجانی، پرورش خودآگاهی، مدیریت رفتار و اعتیادها، رشد مهارت های اجتماعی، بهبود و بازسازی کارکردها و کنش وری مراجع و احساس بهزیستی شخصی استفاده می کنند.

انجام هنردرمانی نیازمند دانش در زمینه ی هنرهای تجسمی(ترسیم، تقاشی، مجسمه سازی و سایر اشکال هنر)،
فرآیندهای خلاقانه و همچنین تحول انسان، فنون و نظریه های روانشناسی است.

۲- ترسیم های مورد استفاده در سنجش های هنردرمانی
.روز محبوب
.ترسیم آشیانه ی پرنده
.ترسیم پل
.مجموعه ی ترسیم های تشخیصی
.مجموعه ی ترسیم های تشخیصی کودک
.ترسیم شخصی در حال کندن سیب از درخت

۳ -ابزار پژوهشی سنجش ماندالا
در سنجش ماندالایی از مراجع درخواست می شود تا یک کارت را از مجموعه ای از کارتها با اشکال ماندالای متفاوت
(طرح هایی که در اشکال هندسی محصور شده اند) و سپس از یک مجموعه کارت های رنگی نیز یک رنگ را انتخاب کنند. از
مراجع خواسته میشود که ماندالای انتخاب شده را با پاستل روغنی از رنگی که انتخاب کرده است، ترسیم کند. سپس، هرگونه معنی، تجربه یا اطلاعات مرتبط با ماندالای ترسیم شده را بیان کند.

این آزمون پیشرفت و وضع روانی فعلی مراجع را ارزیابی و نشانه هایی را برای آن ارائه می کند.

ماندالا در زبان سانسکریت به معنای دایره است. در ادیان بودا و هندو، ماندالاها جدول های هندسی هستند که به عنوان نماد برای جهان هستی به کار میروند. اصل ماندالاها از دین هندو است ولی در آیین بودا هم کاربرد زیادی پیدا کرده است. در این ادیان، ماندالاها دایره هایی نمادین برای تمرکز بر خویشتن و جستجو در درون انسان هستند. مرکز دایره ی جدول مانداال برای تمرکز در حین مراقبه ی دینی به کار میرود. اشکال متقارن هندسی ماندالا خود به خود توجه شخص را به مرکز دایره جذب میکنند.
روانکاو معروف کارل یونگ ماندالا را کهن الگوی خویشتن میداند، نماد تمامیت و نظم و کار ویژه آن سازماندهی و دربرگیری
تمامیت روان و ساماندهی و تنظیم دوباره وضعیت های هرج و مرج آلود است.

۴- رنگ آمیزی درمانی به روش طرحهای ماندالا

یکی از تکنیکهای هنردرمانی، رنگ آمیزی درمانی می باشد. در این روش از طرحهای ماندالا برای رنگ آمیزی استفاده می شود. ماندالا در دایره المعارف بریتانیکا چنین تعریف شده است: در مذهب بودایی و هندو، یک طرح نمادیت (سمبولیک)
است که برای اجرای مراسم مقدس روحانی و به عنوان وسیله ای برای مراقبه مورد استفاده قرار میگیرد. ماندالا معادل لغت دایره در زبان سانسکریت است. نماد ماندالا اصول تجسم جهان و کائنات است. یک محیط روحانی که به عنوان ظرفی برای خدایان و به عنوان نقطه تجمع نیروهای کیهانی عمل می نماید. انسان به صورت ذهنی وارد ماندالا شده و به سوی مرکز آن پیشروی می کند. این پیشروی توسط فرآیندهای کیهانی جدا شدن و اتحاد مجدد قبض و بسط رهبری و نیرودهی می شود.

 

جهت دیدن طرح های آماده رنگ آمیزی کلیک نمایید.

 

رنگ آمیزی درمانی ماندالا

 

۵ -مراحل رنگ آمیزی درمانی به روش طرح های ماندالا
رتگ آمیزی درمانی از یک فرآیند سه مرحله ای پیروی می کند که عبارتند از

مرحله اول: ماندالا نمادی از نیروی روحی و روانی مرکزی است که در همه افراد وجود دارد. به همین دلیل رنگ آمیزی یک طرح ماندالا در عین حال که یک حرکت تفریحی و جالب است، در عین حال واسطه ای برای اکتشاف خود است. در این مرحله فرد به صورت آزاد و بدون هیچگونه قید و بندی به رنگ آمیزی طرحها میپردازد و با آنها آشنا میشود.
مرحله دوم: فردی که به رنگ آمیزی ماندالا پرداخته، در حین این رنگ آمیزی با خود صحبت می کند. گفتمان درونی یعنی گفتگویی که ما در ذهن خود داریم در تمام طول روز ادامه دارد و ذهن را مشغول میکند. چنانچه محتوای این گفتگو اضطراب یا افسردگی یا بیماری باشد روی بدن و رفتارهای ما تاثیر قوی میگذارد. در حین رنگ آمیزی در مرحله دوم فرد به این گفتگوی درونی خود توجه می کند و با ایجاد هوشیاری نسبت به این گفتمان آن را بهبود می بخشد. فرد در این مرحله نسبت
به محتوای گفتار درونی خودآگاهی پیدا می کند و می تواند درباره آن و جنبه های مثبت و منفی این گفتمان ادراک روشنی به دست آورد و سپس با نقد آنها به این سوال پاسخ دهد که آیا من واقعا چنین کسی هستم؟ آیا این افکار به من کمک می کنند؟ آیا می توانم این گفتارها را تغییر دهم؟
مرحله سوم: در این مرحله با استفاده از شناختی که در مرحله قبل به دست آمده و احتمالا با کمک یک درمانگر یا مربی تالش می کند با نقد و تحلیل این گفتارها به سوی تغییر گفتارهای درونی منفی و تبدیل آنها به گفتار درونی مثبت حرکت نماید.

با کنار گذاشتن قید و بندهای ناشی از تفکرات و اسنادهای منفی فرد به تدریج آزادتر و مثبت تر شده و تصویر ذهنی بهتری نسبت به خود به دست میآورد.

 

 

جهت دیدن طرح های آماده رنگ آمیزی کلیک نمایید.

 

انجام پروژه های رشته هنر(کلیه گرایش ها)

 
انجام مقاله و پایان نامه کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته هنر(کلیه گرایش‌ها)

 

 

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری
پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)