رنگرزی طبیعی سیمین افشارنیا

خانه » رنگرزی طبیعی سیمین افشارنیا

فهرست مطالب

رنگرزی طبیعی از کتاب سیمین افشارنیا. رنگرزی با تجارب بشری شکل گرفت. انسان از مواد اولیه و ابتدایی اطرافش ابتدا الیاف، سپس رنگینه‌ها و در نهایت علم آمیختن آن دو را با هم آموخت و با گذشت زمان برای بالا بردن کیفیت تولید خود آن را تکمیل کرد.

تعریف ساده رنگرزی: رنگرزی علم منتقل کردن رنگینه‌ها به الیاف است که بر اساس تقسیم‌بندی انواع هنر در هنرهای صناعی جا دارد. به دلیل آنکه برای رنگرزی الیاف اعم از طبیعی و مصنوعی از رنگینه‌های گوناگون از جمله رنگینه‌های طبیعی و شیمیایی استفاده می‌شود، رنگرزی به دو بخش رنگرزی طبیعی و رنگرزی شیمیایی تقسیم می‌گردد.

در رنگرزی طبیعی از مواد و رنگینه‌های طبیعی برای رنگرزی الیاف استفاده می‌شود و در رنگرزی شیمیایی از مواد و رنگینه‌های شیمیایی برای رنگرزی الیاف بهره می‌جویند.

رنگرزی با مواد طبیعی 

طبیعت سراسر رنگ است. انسان اولیه، نخست گیاهان، گلها و بعضا گروهی از حشرات را به عنوان منشا ساخت رنگینه‌ها شناخت و دریافت در میان بافت خاص این گیاهان و جانوران مولکولهایی وجود دارد که قادر به رنگ‌کردن الیاف طبیعی مانند پشم و پنبه می‌باشند. انسان تولیدگر رنگینه‌ها را یکی پس از دیگری مورد آزمایش قرار داد تا رنگهای مورد استفاده خود را بیافریند. کسی نمی داند آدمی چه تعداد راه و روش را طی کرد تا در همان ابتدای تشکیل تاریخ و تمدن توانست علم پیچیده‌ی رنگرزی را به ابهتی عظیم برساند. آنچه ما امروز به عنوان رنگرزی طبیعی می‌شناسیم، گنجینه‌ای سرشار از تفکر و قدرت تجزیه و تحلیل انسانهای قرون پیش است.

تاریخچه‌ی رنگرزی

استفاده از رنگ و رنگینه‌ها سابقه‌ای چندین هزار ساله دارد، انسان بدوی همواره کوشید که از طبیعت پیرامون خود تقلید کند. به این منظور در دست ساخته‌های خود رنگ را دخالت می‌داد تا با طبیعت هماهنگ شود. این که شناخت رنگها و علم رنگرزی چگونه به وجود آمده و اولین منسوج رنگرزی شده متعلق به کدام سرزمین می‌باشد هنوز مشخص نیست. اما آنچه عیان است آنکه رنگرزی با شکلها و شیوه‌های گوناگون در اکثر سرزمینها و تمدنهای کهن وجود داشته و تعداد اندکی از افراد با این علم آشنا بوده و دو پیشینه‌ای به نام رنگرز کار می‌کردند. علم رنگرزی مانند رازی مهم، از پدری به فرزند منتقل می‌شده است و بدین خاطر بسیاری از کشفیات انسان به دلیل آشکار نبودن اسرار این پیشه به خاک سپرده شد.چچه بسیار رنگرزهایی که به دلیل نداشتن فرزند یا مرگ زودرس قادر به منتقل کردن معلومات خود نشدند. شاید اگر به رنگرزی مانند کیمیاگری نگاه نمی‌شد و اسرارش برای همگان فاش می‌شد اینک علم رنگرزی، صورتی دیگر داشت. با وجود همه‌ی کمبودها، از توانمندی انسان در گرفتن رنگ و منتقل کردن آن به الیاف طبیعی آثار و نشانه‌های ارزشمندی باقیمانده است…

منبع: کتاب رنگرزی طبیعی با رنگینه‌های طبیعی(سیمین افشارنیا)

 

  • جهت تبادل کتاب‌های هنر(کلیه گرایش‌ها) وارد کانال تلگرام شوید.

 

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من