رشته طراحی پارچه چیست

خانه » رشته طراحی پارچه چیست

فهرست مطالب

رشته طراحی پارچه چیست؟ رشته طراحی پارچه را می توان به سه بخش مستقل تقسیم کرد که این سه بخش هر چند شباهتهایی با هم دارند، تفاوت‌هایی نیز دارند. 

بخش اول:

پرداختن به جنبه هنری طراحی پارچه، ایجاد آثاری است که ببیشتر جنبه تزیینی دارند و به صورت تک نسخه ایجاد می‌شود مانند نقاشی باتیک و تاپستری.

{تعریف نقاشی باتیک:(در این نقاشی طرح مورد نظر را به کمک ماده مقاوم و به وسیله قلم‌مو(تیان) روی پارچه می‌کشیم و پس از رنگ‌گذاری، پارافین را با حرارت یا حلال از پارچه می‌زداییم)

 

نقاشی باتیک

 

تعریف تاپستری: تلفیق هنرمندانه بافت، گرافیک، هنرهای دستی، نقاشی،… به شمار می‌آید و گونه‌ای از بافت است که در تارو پود آن علاوه بر پشم و نخ، موادی مثل فلز، چوب، شیشه و… استفاده می‌شود.}

نقاشی تاپستری

 

این بخش از رشته طراحی پارچه بیشتر به رشته نقاشی نزدیک است.علاقه‌مندان این بخش می توانند از کتابهای آموزشی نقاشی و مواد و ابزار جدیدی که در بازار وجود دارند،کمک بگیرند، مثلا یک نقاش در زمینه نقاشی باتیک اگر از ابزار کار و تکنیک های این هنر آگاهی کامل داشته باشد، می‌تواند بسیار موفق باشد.

بخش دوم:

پرداختن به جنبه فنی طراحی پارچه است که در این قسمت طراحان بیشتر، آثاری را ایجاد می‌کنند که مورد استفاده کارگاه‌ها و کارخانه‌های چاپ پارچه و طراحی تکرارشونده و قابل تکثیر است.

طبعا مبانی حرفه هایی نظیر طراحی کاغذ دیواری، کاشی، سفره و… که از طرح های تکثیری استفاده می‌کنند با  طراحی پارچه مشترک است.

بخش سوم:

طراحی پارچه به طراحی تی‌شرت، روسری، پتو و بعضی از انواع روتختی مربوط است. هر چند چاپ و مواد مورد استفاده در بخش های دوم و سوم مشترک است، از نظر طراحی، کادر محدودی دارد و ترکیب‌بندی آن نظیر نقاشی و آثار گرافیکی است و در خیلی از موارد از طراحی حروف و عکس استفاده می‌شود. این بخش طراحی پارچه به رشته گرافیک نزدیک است و طراحان می توانند از منابع آموزشی این رشته استفاده کنند.

مبانی طراحی پارچه شامل: نقطه، خط، سطح، بافت، حجم، شکل، ریتم، حرکت، رنگ،  ترکیب‌بندی می‌باشد که در مقالات بعدی در مورد هر کدام توضیح داده می‌شود.

 

 

منبع:برگفته شده از کتاب مبانی طراحی پارچه. مهسافکری

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری
پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)