ترکیب رنگها در هنر تجسمی

تنالیته رنگ چیست 

تنالیته رنگ چیست درجه بندی مختلف رنگی  را از لحاظ تیرگی و روشنی، “تونالیته” می‌گویند.

تونالیته، در واقع، همان پله های خاکستری ست. بارزترین نمونه های تونالیته، سایه های  مختلف تاریک و روشن مابین سیاه تا سفید است.

پدیده ی تاریک و روشن در مورد تمامی رنگ ها نیز صدق می کند. زیرا هر رنگ دارای درجه‌هایی از تیرگی با روشنی است که معادل خاکستری آن در حد فاصل مابین سفید تا سیاه وجود دارد.

در طبیعت نیز این تونالیته‌ها به وضوح دیده می شود. مثلا درجه بندی بین رنگ سفید و آبی نمونه ای از تنالیته رنگ می باشد. در عکس بالا انواع تنالیته های رنگ های اصلی با رنگ سیاه و سفید نشان داده شده.

 

تنالیته رنگ چیست. عکس تنالیته رنگهای اصلی را می توانید پرینت بگیرید

 

 

ترکیب رنگها در هنر تجسمی

رنگ های اصلی (اولیه): رنگ های اصلی شامل سه رنگ زرد، آبی و قرمز است که با این سه رنگ می توان همه ی رنگ های موجود در طبیعت را – حتی رنگ سیاه – به دست آورد. البته حضور رنگ سفید الزامی است.

از ترکیب رنگ های اصلی رنگهای ثانویه به دست می آید:

رنگ های اصلی         رنگ های ثانویه

 

رنگ های مکمل:

رنگ های مکمل در واقع نوعی تضاد هستند که به هنگام مشاهده همدیگر را طلب می کنند. در کنار هم ایجاد تحرک می کنند و یکدیگر را کامل می کنند.

هرگاه دو رنگ مکمل باهم ترکیب شوند نتیجه خاکستری خواهد بود و تحرک آن از بین خواهد رفت و رنگی خنثی بدست خواهد آمد.

اما دو رنگ مکمل در کنار هم موجب درخشانی و جلوه یکدیگر هستند.

در طبیعت رنگهای مکمل در کنار هم به زیبایی مشاهده می شوند چنان که گل سرخ در میان انبوهی از برگهای سبز قرار دارد.

تضاد رنگهای مکمل از ساده ترین تضادهاست. رؤیت یک رنگ باعث می شود تا مکمل آن رنگ بر روی رنگ همجوار آشکار گردد.

می توان همه ی رنگ های مکمل را دو به دو با نسبت های نامساوی و مساوی با هم ترکیب نمود و طیف وسیعی از خاکستری های رنگی به دست آورد.

 مکمل رنگ قرمز < – رنگ سبز (آبی + زرد)

مکمل رنگ زرد <- رنگ بنفش (آبی + قرمز)

 مکمل رنگ آبی <- رنگ نارنجی (زرد + قرمز)

کنتراست صد در صد رنگ. این تضاد مبین کنتراست صد در صد حاصله از رنگ می باشد (جدا از کنتراست تیره-روشنی) و در عین حال همان کنتراست همجواری دو رنگ مکمل اند که از طرفی در مورد بعضی رنگها در تضاد با تاثیرات هماهنگی قرار می گیرند.

تصویر گامی هماهنگ از خاکستری هایی است که از ترکیب رنگهای مکمل بوجود آمده اند. گام مزبور ترکیب شده از دو جفت رنگ مکمل نزدیک به هم می باشد که خاکستری در همین گام بر دو جفت دیگر غالب است.

رنگ و کنتراست:

 کنتراست به معنای تضاد است.

یکی از اصل های پایه ای رشته های گوناگون هنر است. تضاد و کشمکش متقابل عناصر اثر هنری موجب برقرار شدن ارتباطی منطقی ولی متضاد بین اجزا می شود و در تاثیر گذاری اثر بسیار موثر است، چرا که درک انسان از بسیاری چیزها با تجربه و مقایسه ی شکل، کیفیت، و معناهای آنها به دست می آید.

در هنرهای تجسمی نظیر نقاشی، عکاسی و گرافیک کنتراست های رنگ، تیرگی-روشنی، اندازه، جهت، بافت، پهنی-باریکی، هندسی-غیر هندسی و … به کار می رود و اثر هنری را تاثیرگذار می کند.

برای نمونه، رامبراند معمولا از کنتراست شدید تیرگی-روشنی بهره گرفته و با تابانیدن نور در بخش های مورد نظرش که در میان سایه های تیره وسیع در تابلو قرار گرفته اند، بر این بخشها تاکید می کند.

رنگ های اصلی: آبی – قرمز- زرد

رنگ های روشن: رنگ اصلی + سفید

رنگ های تیره: رنگ اصلی + سیاه

رنگ های روشن:

 وقتی که میزان مناسب رنگ سفید به یک رنگ اصلی بیفزائید به طریقی که هنوز مایه ای از رنگ اصلی باقی بماند ، شما به روشن ترین ویا نامفهوم ترین بیان از رنگ اصلی رسیده اید.

اگر تمامی رنگ های اصلی را به این حد رقیق کنید و در کنار هم به کار برید ، میل بسیاری به همنشینی پیدا می کنند و یه ترکیبی می رسید که برای القاء حالتی از سبکی بسیار مناسب است.

رنگ های تیره:

 اگر یک رنگ اصلی را به میزانی با سیاه در آمیزید که هنوز اندکی از هویت رنگ اصلی باقی بماند، آن رنگ را به حداکثر تیرگی رسانیده اید و ترکیبی از رنگ های تیره با درجات مختلف فضایی بسته، محدود وقالب گرفته به وجود می آورد.

اگر در چنین فضایی شیئی را قرار دهیم که رنگ روشن تری نسبت به فضای اطراف خود داشته باشد، گویی برآن نور تابانده ایم و کاملا برجسته کرده ایم.

مشکی زواید غیر ضروری را می پوشاند و در عین حال به قابی برای نمایش ارزش اشیاء و محصول مورد مورد نظر بدل می شود. نگ های تیره چون رنگ ها ی قرمز ارغوانی تیره ، سبز تیره و یا آبی تیره ، احساسی از بزرگی و قدرت و فرادستی را منتقل می کند و به وسایل و محصول ما نیز ارزش و قداست ویژه ای می بخشد. تأثیر آن وقتی به نهایت می رسد که در بین گروهی از رنگ های روشن تر به کار گرفته شود.

رنگ های گروه کار

 از میان رنگ ها، سه رنگ سبز، قرمز و زرد را رنگ های گروه کار می نامند. رنگ آبی غیر فعال و آرامش دهنده و با کار و فعالیت ارتباطی ندارد، بلکه به آرامش و خشنودی مربوط می شود.

نقش هایی که این سه رنگ «گروه کار» از لحاظ توانایی شان برای ایجاد و حفظ عمل مؤثر ایفا می نمایند، عبارتند از:

« سبز»:

 موجب نرمش پذیری اراده می شود. این نرمش پذیری به شخص امکان می دهد تا در برابر مشکلات ایستادگی کند. از طریق این ایستادگی است که شخص می تواند کاری را به انجام رساند و بدین سان موجب کسب احترام بیشتری برای خود شود.

 « قرمز»:

 نیروی اراده را به وجود می آورد، این نیرو خواهان عمل و کارآیی است و این امر نیز به نوبه خود موجب خشنودی خاطر می گردد، زیرا فعالیت مناسبی را انجام داده است.

 « زرد»:

 موجب لذت ارادی از عمل گردیده و به شخص توانایی پیش بینی وضع خود و نتایج فعالیتش را در آینده می دهد. حتی از آن هم فراتر رفته و شخص را وادار به تفکر می کند.

 

جدول ترکیب رنگها

ترکیب رنگها- مبانی هنرهای تجسمی

دانلود جدول ترکیب رنگها 

ماهیت رنگ:

 هر رنگ محصول بازتاب محدوده ای از طیف نور سفید به چشم ماست.

بطور مثال: همه رنگهای طیف نور سفید پس از تابیدن به گل سرخ جذب می شوند، بجز رنگ قرمز که به سوی چشم ما منعکس می شود. شاید بارها از اندیشیدن به تنوع بیکران رنگها در طبیعت شگفت زده شده باشید. اما بیشتر شگفت زده خواهید شد اگر بدانید منشا این همه رنگ تنها سه رنگ هستند.

 

مقالات مربوط به رنگ با نام فیزیک رنگ در هنرهای تجسمی را می توانید مطالعه نمایید.

 

انجام پروژه های رشته هنر(کلیه گرایش ها)

 
انجام مقاله و پایان نامه کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته هنر(کلیه گرایش‌ها)

 

چنانچه به هر دلیلی در انجام پروژه و ژوژمان رشته هنر(کلیه گرایش ها) دچار مشکل شدید و یا وقت انجام آن ها را نداشتید می توانید با ما تماس بگیرید. کارشناسان مجرب در رشته هنر در خدمت شما می باشند.

 

 

 

0
Would love your thoughts, please comment.x