بافت در هنرهای تجسمی

خانه » بافت در هنرهای تجسمی

فهرست مطالب

بافت در هنرهای تجسمی چیست؟

بافت

بافت در هنرتجسمی. به طور کلی سطح و رویه هر شئ و هر شکلی دارای ظاهر خاصی است که به آن بافت گفته می شود.

درک کردن بافت هم از طریق حس لامسه و هم توسط احساس بصری میسر است و البته گاهی این دو به طور مشترک برای درک کامل تر بافت تاثیر گذار هستند .
انسان معمولا از طریق لمس کردن اشیا به خصوصیات آنها از نظر سختی و لطافت، زبری و صافی و هموار بودن وناهموار بود نشان پی می برد.

بدین ترتیب، حس لامسه شناختی حسی، مستقیم و بی واسطه از اشیا را به انسان می دهد. سپس به کمک سایر حس ها این شناخت تکمیل می شود.
همان طور که ممکن است با دیدن ظاهر اشیا و بافت سطوح به طور ناخودآگاه به آنها دست بکشیم و لمسشان کنیم تا احساسی را که از طریق بصری از آنها دریافت کرده ایم، تکمیل کنیم.

مقاله مرتبط خط در هنرهای تجسمی  

انواع بافت

بافت بصری عموما به دو شکل تصویری و ترسیمی به وجود می آید :

الف) بافت های تصویری:

این بافت ها معمولا به صورت شبیه سازی از اشکال و اشیای طبیعت به صورت واقع نما ساخته و پرداخته می شوند و با رؤیت آنها احساسی را که قبلا از طریق لمس چیزها تجربه کرده ایم مجددا در ما بیدار می کند. مثل بافت اشیا در تصاویری که در عکاسی از اشیا ضبط می شود و یا بافت چیزهایی که در آثار نقاشی طبیعت گرا توسط هنرمند برای نمایش جنسیت و حالت اشیا به شکل واقع نمایی ساخته و پرداخته شده اند و یا در آثار چسبانی و جفت و جور شده (کولاژ) که در آنها از خود اشیا به طور مستقیم استفاده می شود و یا در آثار حجمی و مجسمه سازی که در آنها بافت های طبیعی و یا تغییر یافته مواد گوناگون دیده می شود.

مقاله مرتبط هنرتجسمی چیست؟

ب) بافت های ترسیمی:

این بافت ها به روش‌های گوناگون تجربی و برای ایجاد تاثیرات بصری خالص به وجود می آیند. بدون این که هدف از ایجاد آنها نمایش شبیه سازانه اشیا در طبیعت باشد. بخش قابل توجهی از تأثیرات بصری در آثار نقاشی انتزاعی، آثار حجمی و آثار گرافیک معاصر ناشی از به کار گرفتن بافت های ترسیمی است که به روش های گوناگونی توسط هنرمندان با استفاده از مواد مختلف ابداع می شوند.
بافت های ترسیمی با استفاده از تراکم و تکرار خطوط در ترکیب های متنوع و یا با استفاده از لکه های تیره – روشن و رنگی و یا با به کار گرفتن مواد و ابزارهای مختلف به وجود می آیند.
تأثیرات بصری این بافت ها بسیار خیال انگیزتر از بافت های لامسه ای و تصویری است.
بافت هایی نیز وجود دارند که تأثیر گذاری و برانگیختن احساس را با تلفیقی از حس بصری و لامسه انجام می دهد. مثل بافت های حاصل از شن، کاهگل، سیمان، چوب، فلز، سنگ و یا نقوش برجسته ای که با رنگ ها و حالت های متنوعی به وجود می آیند.

بافت در هنرهای تجسمی

در مقاله بافت هنرتجسمی، به روش ایجاد بافت می‌پردازیم

  • چنانچه برای انجام پروژه و ژوژمان دانشجویی خود، نیاز به کمک دارید اینجا را کلیک نمایید.

روش های ایجاد بافت

با استفاده از روش های گوناگون می توان بافت های بصری مختلفی ایجاد کرد. برخی از این روش ها عبارتند از :
۱-ترسیم و تکرار انواع شکل، خطوط، نقاط و یا نقش مایه های خاص در حالت ها و ترکیب های گوناگون.
۲- با استفاده از پاشیدن و مالیدن مواد رنگین و مرکب به روی سطوح گوناگون و یا به کمک انواع قلم ها و کاردک های نقاشی و یا ابزارهای دیگر از قبیل اسفنج، دستمال کاغذی، پارچه و نخ.
۳- با استفاده از بافت سطوح طبیعی مواد مختلف که به روی آنها مرکب و رنگ مالیده می شود و سپس برگرداندن آنها به روش چاپ و مهر زدن به روی انواع کاغذ و مقوا.
 
۴خراشیدن و تراشیدن و کنده گری سطوحی که مواد رنگین یا مرکب بر روی آنها مالیده شده است نیز می تواند بافت های گوناگونی را به وجود آورد. مثلا با پوشانیدن سطح یک ورق فلزی آلومینیومی یا یک ورق کاغذ گلاسه با مرکب سیاه و سپس خراشیدن و رنگ برداری از آن با ابزار و شیوه های گوناگون بافت های متنوعی خواهیم داشت که از نظر بصری قابل توجه می باشند.
 
۵- چوب، فلز، شیشه، پارچه، سنگ و سایر مواد طبیعی و مصنوعی نیز بافت های طبیعی آماده ای را ایجاد می کنند و گاه به طور مستقیم در یک اثر به کار برده می شوند.

منبع: کتاب هنرتجسمی- فنی و حرفه‌ای
  

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری 

تالیف و چاپ کتاب

پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)