صنیع الملک کیست

خانه » صنیع الملک کیست

فهرست مطالب

صنیع الملک کیست

میرزا ابوالحسن خان غفاری کاشانی، معروف به “ابوالحسن ثانی” ملقب به “صنیع الملک” فرزند میرزا محمد غفاری، نقاش، چاپگر و گرافیست هنرمند سده‌ی سیزدهم هجری، از قرائنی که در دست است. حدود سال (۱۲۲۹ هجری. قمری) در کاشان چشم به جهان گشود و پس از گذراندن دوران کودکی انجام رسانیدن آموزش‌های نخستین، حدود ۱۵- ۱۶ سالگی برای آموختن نقاشی نزد “استاد مهرعلی اصفهانی” نگارگری و نقاشباشی معروف درباره فتحعلی شاه، فرستاده شد.

 

 

اولین اثر و مقام نقاشباشی:

میرزا ابوالحسن خان غفاری، بر اساس ذوق فطری و استعداد خانوادگی و کار زیردست استادان خود، کم کم هنر خود را تکمیل ساخت و در رده نقاشان سرشناس روزگار خود قرار گرفت. آنچنان که در سال (۱۲۵۸ ه. ق) که جوانی ۲۵ ساله بود در زمان محمد شاه قاجار به او اجازه داده شد تا پرده‌ی رنگ روغنی از چهره‌ی شاه تهیه کند و چندی بعد به سمت نقاشباشی دربار منصوب شد. این پرده قدیمی ترین اثر ابوالحسن خان محسوب می‌شود و رقم “چاکر جان نثار ابوالحسن ثامی غفاری” و تاریخ” ۱۲۵۸” را دارد.

هزار و یک شب:

نسخه مصور و مذهب هزار و یک شب در کاخ گلستان نگهداری می‌شود. مصورسازی کتاب هزار و یک شب به دستور ناصرالدین شاه به میرزا ابوالحسن نقاشباشی سپرده شد که مدت ۷ سال به طول انجامید.  ابوالحسن خان مصورسازی نسخه خطی هزار و یک شب، در شش مجلد و مشتمل بر ۱۱۳۴ صفحه تصویر را با همکاری شاگردانش به انجام رسانید.

مرگ صنیع الملک:

هنرمند بزرگ در اواخر عمر پنجاه و دو ساله خود به سببی نامعلوم مورد بی مهری شاهزاده علیقلی میرزا اعتضادالسلطنه، وزیر علوم، واقع شد. استاد روان شاد یحیی ذکاء دور نمی داند، که پادشاه قاجار از نقاش باشی خود رنجیده خاطر شده باشد، اما از انجا که هیچ دلیلی بر آن نیست، خشم گرفتن اعتضادالسلطنه نزدیکتر می نماید. چون چنین هنرمند اعجوبه ای آن گاه که چشم بر جهان بست هیچکس، جز خویشان و شاگردان در عزای او به سوگ ننشت و حتی خبر در گذشت او در روزنامه ای که خود او سه سال تمام آن را اداره می کرد و همه تصاویر لیتوگرافی آن را به دست خود می کشید نوشته نشد و هیچ تاریخ نگار یا نویسنده ای به آن اشاره نکرد، مگر فرهاد میرزا معتمدالدوله، که ماده تاریخ مرگ او را به طعنه زهرآگین”نقاش باشی چرسی بمرد-۱۲۸۳ق” در کتاب زنبیل خود جای داد.

 

استاد صنیع الملک

 

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من