دروس رشته کتابت و نگارگری

خانه » دروس رشته کتابت و نگارگری
کتابت

فهرست مطالب

معرفی دروس رشته کتابت و نگارگری در مقطع کارشناسی بر اساس آخرین ثبت نام سازمان سنجش

همانطور که در مقاله قبل معرفی کتابت و نگارگری خواندیم، کتابهای قدیمی خطی، مانند دیوان اشعار و قرآن های قدیمی  علاوه بر خط زیبا وحدتی حیرت انگیز در عناصر مختلف آنها مانند جلد، تذهیب، نقش و نگاره‌های تزیینی و صفحه آرایی بی‌نظیر آنها را خواهید دید که کتابت و نگارگری یک رشته تلفیقی از این مجموعه هنرهای سنتی ایران است. گرایش‌های متعدد آن در مقاطع کارشناسی تا دکترا ارائه می‌شود. اگر به انواع هنرهای مرتبط با صحافی کتاب و نگارگری علاقه دارید، این رشته می‌تواند برای شما مناسب باشد.

کتابت به معنای مجموعه هنرها و فناوری‌های سنتی و دستی برای تولید نسخ خطی بوده و شامل هنرهایی مانند خوشنویسی جدول کشی و صحافی است. نگارگری نیز از گرایش‌های مینیاتور، تذهیب، تشعیر نقاشی قهوه خانه‌ای(خیالی نگاری) تشکیل می‌شود.

هدف از رشته کتابت و نگارگری حفظ هنرهای سنتی و بومی ایرانی مرتبط با تاریخ نقاشی و خوشنویسی، احیا، حفظ و ترویج کتابت و نگارگری به عنوان شاخه‌هایی از هنر اسلامی- ایرانی است. دانشجویان این رشته طی دوره دانشگاهی یا از مقطع دبیرستان با تاریخچه، نحوه انجام هنرهای کتابت و نگارگری و تحقیق و پژوهش درباره این گرایش‌های هنری آشنا می‌شوند. این رشته شامل خوشنویسی، جدول کشی، صحافی، تذهیب و نگارگری است.

دانلود طرح لایه باز هنر سنتی تذهیب

دروس رشته کتابت و نگارگری

 

دانشگاه های برتر رشته کتابت و نگارگری در ایران

همیشه انتخاب بهترین دانشگاه برای داوطلبان بسیار سخت است. بر اساس انتشار دفترچه کنکور هنر سال ۹۹ در سایت سازمان سنجش، این رشته تنها در دانشگاه الزهرا (س) (ویژه خواهران) – تهران، دانشگاه شاهد – تهران ارائه می شود که از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند.

دروس مشترک در بین گرایش های مختلف

حکمت هنر ایران ، آشنایی با هنر در تاریخ، روش تحقیق در هنرهای سنتی، آشنایی با خیالی نگاری، کارگاه حجم سازی، کارگاه طراحی پایه، تحقیق در هنرهای سنتی ایران، مبنای زیبای شناسی، مبانی هنرهای تجسمی، آشنایی با فرهنگ و ادب ایران، آشنایی با خوشنویسی، آشنایی با تذهیب و…

دروس تخصصی گرایش نگارگری

بررسی ویژگی های مکاتب نگارگری، کارگاه تخصصی ، کارگاه نگارگری، کارگاه گل و مرغ سازی، آشنایی با مواد وابزارکاری نگارگری ، کارگاه تشعیر، کارگاه تذهیب و…

دروس تخصصی گرایش خیالی نگاری

آشنایی با خط کوفی ، تاریخ خط، کارگاه تذهیب، بررسی شیوه های خوشنویسی، تاریخ خوش نویسی، کارگاه کتیبه نویسی، زیبایی شناسی خوشنویسی و…

دروس تخصصی گرایش سنتی و تذهیب

کارگاه تذهیب ، کارگاه مثنی سازی تذهیب، تاریخچه و مکاتب تذهیب،کاربرد خوشنویسی در تذهیب، کارگاه تشعیر، زیبایی شناسی تذهیب، کارگاه طراحی سنتی و…

معرفی گرایش های رشته کتابت و نگارگری در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای ۴ گرایش طراحی سنتی و تذهیب، نگارگری، خیالی نگار، خوشنویسی است. در آپدیت های بعدی بیشتر در رابطه با این گرایش ها برای شما توضیح می دهیم.

معرفی گرایش های رشته کتابت و نگارگری در مقطع کارشناسی ارشد

بر اساس انتشار دفترچه کنکور ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش، مجموعه هنرهای پژوهشی و صنایع دستی با کد ۱۳۵۹، دارای ۱۰ رشته است.

رشته هنر اسلامی خود به تنهایی دارای ۶ گرایش مطالعات نظری هنر اسلامی، مطالعات تاریخی هنر اسلامی، هنر و صنایع چوبی، هنر و صنایع فلزی، سفال و سرامیک، مطالعات کتابت و نگارگری است. گرایش مطالعات کتابت و نگارگری به صورت عمومی ارائه می شود و دارای زیر شاخه خاصی نیست.

 

دانلود طرح لایه باز هنر سنتی تذهیب

وضعیت ادامه تحصیل در رشته کتابت

شاید این رشته کمی ناشناخته باشد، اما این موضوع دلیل بر عدم امکان ادامه تحصیل در آن نیست. دانشجویان علاقه مند به ادامه تحصیل در این رشته، تا مقطع دکترا می توانند تحصیل کنند.

بازارکار و آینده شغلی رشته کتابت و نگارگری در ایران

یکی از مسائلی که برای انتخاب رشته ذهن افراد به خود مشغول می کند، بحث بازارکار است. بازارکار این رشته کاملا بستگی به خود فرد دارد، و اینطور نیست که فرد بعد از فارغ التحصیلی انتظار کار در یک جای دولتی حتی با حداقل حقوق را داشته باشد. شرط اصلی برای ورود به بازار کار این رشته، ارائه آثار هنری خود به نحو احسن به واحد های مربوطه مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگسراها است. هر چه کیفیت اثر فرد بهتر باشد، ارزش هنر او بیشتر و بستر ورود به صادرات به بازارهای جهانی هم بیشتر می شود.

فرصت های شغلی رشته کتابت و نگارگری

این افراد بعد از بعد از فارغ تحصیلی می توانند تولید آثار هنری داشته باشند و آنها را به بازار های جهانی ارائه دهند. این افراد حتی می توانند به عنوان نقاشی یا طراحی در مراکز تولید پروژه های تصویری و انمیشن مشغول به کار شوند. از دیگر عنوان های شغلی برای فارغ التحصیلین این رشته می توان به کارشناس امور هنری یا مربی یا مدرس در سازمان امور میراث فرهنگی، مراکز آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه ها اشاره کرد.

دانشگاه های برتر رشته کتابت و نگارگری در ایران

همیشه انتخاب بهترین دانشگاه برای داوطلبان بسیار سخت است. بر اساس انتشار دفترچه کنکور هنر سال ۱۴۰۱ در سایت سازمان سنجش، این رشته تنها در دانشگاه الزهرا (س) (ویژه خواهران) – تهران، دانشگاه شاهد – تهران ارائه می شود که از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند.

 

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من