نگارگری ایرانی چیست
- فهرست مطالب
- نظرات کاربران
- سایر بخش ها
فهرست مطالب
نگارگری ایرانی چیست؟
نگارگری ایرانی یکی از میراثهای فرهنگی ناملموس ایران است.
این هنر به نوعی نقاشی ظریف و ریزنقش ایران را توصیف میکند. در گذشته، نگارگری ایرانی بیشتر برای کتابآرایی ادبی، علمی، پزشکی و حتی به صورت جداگانه (مرقع) ساخته میشد. امروزه، از محدودهی کتابآرایی فراتر رفته و به زمینههای مختلفی اعم از هنرهای دیوارنگاری، پردهنگاری و قلمداننگاری نیز گسترش یافته است.
نام کاملی که همه بخشها را در بر بگیرد، “نقاشی ایرانی” است. پس از آشنایی غرب با هنر نگارگری شرقی، واژه “مینیاتور” نیز برای نگارگریهای ایرانی به کار برده شد. نگارگری ایرانی از نظر بنیاد فلسفی و زیباشناختی با مینیاتورهای چین و ژاپن تفاوت دارد و تنها از دید اندازه و کوچکی با آنها مشابه است. هنر نگارگری ایرانی اسلامی از سده چهاردهم میلادی تا سده هفدهم میلادی شکوفایی نمایان داشت.
نگارگری ایرانی به چند شیوه نقاشی ایران در دورههای مختلف تاریخی اشاره دارد. این شیوهها میتوانند وابسته به یک کار هنری بزرگتر مانند کتاب، چیزهای کاربردی و آرایشی باشند، یا به صورت جداگانه مانند پرده، بوم، مرقع و نقاشی دیواری انجام شوند.
نگارگری ایرانی، با تأکید بر مضمون و اصول سنتهای تصویری، هنری است که از زبان تصویر به ما پیام میرساند. این هنر، از طریق الهام از تعالیم اسلامی، به خلق اثرهای هنری ایرانی اسلامی میپردازد. از نظر واژگانی، مینیاتور واژهای فرانسوی است که به هنرهای دستی ظریف و کوچک اندازه در قرون وسطی اشاره دارد. این واژه در آغاز سده گذشته در فرهنگ مطالعاتی هنر ایران راه یافت و سپس به گونهای همگانی کاربرد پیدا کرد.
طرح آماده: تذهیب ایرانی
چه نقاشانی در ایران معروف هستند؟
به نقاشان معروف ایرانی، که تاریخ هنر ایران را تحت تأثیر قرار دادهاند، نگاهی بیاندازیم. این هنرمندان با آثار برجستهای در زمینههای مختلف هنری شناخته شدهاند:
- اسماعیل آشتیانی (شعله): نقاش و مینیاتوریست معروف ایرانی که آثاری چون “تریاکیها” و “حافظ” را خلق کرده است.
- حسین بهزاد: استاد مینیاتور معاصر که از پیشگامان هنر گرافیک در ایران بهشمار میآید. آثاری چون “صفیالدین ارموی” و “رودکی” از اوست.
- صادق بیک افشار: نقاش و شاعر عصر صفوی که در نقاشی پیشرفت قابل توجهی داشت. از آثار او میتوان به “صادقی” اشاره کرد.
- محمد بهرامی: پایهگذار هنرهای گرافیک در ایران که آتلیه نقاشی “آتلیه فارس” را بنیاد نهاد. او همچنین در زمینه نقاشی و شعر نیز فعالیت داشت.
این هنرمندان، هر یک با سبک و آثار خود، به تاریخ هنر ایران رنگ و بو میدهند.
آثار محمد بهرامی
محمد بهرامی، نقاش و گرافیست برجسته ایرانی، آثاری بینظیر در دنیای هنر خلق کرده است. او با الهام از شاهنامه فردوسی، تابلوهایی را نقاشی کرده که حماسههای تاریخ ایران را با جلال و شکوه تصویر نموده است.
بهرامی در آثار خود، سبک جدیدی در هنر نقاشی مینیاتور ایران را خلق کرده است. برخی از آثار بزرگ او عبارتند از:
- تریاکیها: این تابلوها با الهام از شاهنامه فردوسی ساخته شدهاند و حماسههای تاریخی را به تصویر کشیدهاند.
- حافظ: بهرامی در تصویرسازی شعرهای حافظ نیز بسیار مهارت دارد.
آثار او نه تنها در ایران، بلکه در سطح جهانی نیز تحسینبرانگیز است. او با تأثیرگذاری در هنر نقاشی و گرافیک، جایگاه ویژهای در تاریخ هنر ایران دارد.
باشد. تصویرسازی شعر حافظ یکی از خصوصیات برجستهی اشعار اوست. در شعر حافظ، تصویرهایی با زبان محکم و شگردهای بدیعی، مفاهیم خاص و شورآفرینیهای بینظیر همراه هستند که این شعر را از شعر شاعران دیگر متمایز میسازند. این تصویرها، با زیبایی و قدرت، مفاهیم عمیقی را به تصویر میکشند.
یکی از غزلیات حافظ که با قدرت تصویرسازی واژهها و تصاویر زیبا مشهور است، غزلی به نام “زلف بر باد مده” است. این غزل با آهنگی از همایون شجریان نیز خوانده شده است. در این غزل، حافظ با استفاده از تصاویر زیبا، احساسات عشق و شور را به تصویر میکشد. این تصویرسازی باعث میشود که این غزل به خوبی در ذهن ما ماندگار شود
به طور کلی، شعر حافظ با ترکیب زیباییشناسی و تصویرسازی، از جمله شاعری منحصربهفرد است که در تاریخ، نصیب کمتر شاعری در جهان بوده است.
طرح لایه باز: تذهیب
هنر نگارگری ایرانی در دورههای مختلف
هنر نگارگری ایرانی در دورههای مختلف تاریخی تغییراتی را تجربه کرده است. برای بهتر درک این تغییرات، به چند دوره کلی تاریخی نگارگری ایران نگاهی میاندازیم:
- دوره کهن: این دوره مرتبط با زمانهای پیش از تاریخنگاری است و تا دوره مغولان (مانند دوره ایلخانیان و تیموریان) ادامه داشت. در این دوره، نگارگری ایرانی از غارهای هومیان، مروبط و دوشه در لرستان شروع شده و به سنگنگارههای آیینی ۵ هزار ساله در سیستان و بلوچستان، کردستان و خراسان رضوی گسترش یافت.
- دوره میانه: این دوره از استیلای مغول بر ایران آغاز شده و تا اواسط حکومت صفوی ادامه داشت. در این دوره، نگارگری ایرانی تحت تأثیر قرار گرفته و تغییراتی را تجربه کرده است.
- دوره جدید: این دوره از تحولات سده ۱۱ هجری تا ۱۳ هجری میباشد. در این دوره، نگارگری ایرانی با تغییرات جدیدی در سبک و فضا مواجه شده است.
- دوره معاصر: این دوره از اواسط حکومت قاجار آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. در این دوره، نگارگری ایرانی نیز تحت تأثیر تغییرات اجتماعی، فرهنگی و هنری قرار گرفته است.
به طور کلی، هنر نگارگری ایرانی از دوران پیش از اسلام تا به امروز تحولاتی را تجربه کرده و با تأثیرات مختلف، ثروتهای هنری خود را ایجاد کرده است.
دانلود طرح لایه باز هنر سنتی تذهیب
- انجام مقاله و پایان نامه رشته هنر(کلیه گرایشها) مقطع کارشناسی ،ارشد و دکتری.
- چنانچه برای انجام پروژه و ژوژمان دانشجویی خود، نیاز به کمک دارید اینجا را کلیک نمایید.
- آموزش گام به گام نقوش سنتی ختایی
- جهت مشاوره با ما در ارتباط باشید. واتساب– تلگرام