مراحل ساخت انیمیشن دوبعدی از صفر تا صد یک پروژه(قسمت دوم)
در مقاله قبل از ابتدا توضیح دادیم که ساخت انیمیشن از چه مراحلی تشکیل شده و مابقی مراحل را در این مقاله ادامه میدهیم.
مرحله بعد از انیماتیک میرسیم به…
طراحی کاراکتر(طراحی شخصیت) و بک گراند
این مرحله را میتوان قبل از استوری بورد انجام داد یا اینکه بعد از انیماتیک. بستگی به پروژه داره که تک نفره باشه یا به صورت تیم. شخصی که استوری بورد را طراحی میکند میتواند طراحی شخصیت را هم انجام دهد.
نکاتی که باید در طراحی کارکتر باید بدانیم:
۱- قدرت طراحی باید خوب باشد
۲- تیپشناسی آشنا باشید. منظور اینکه باید تیپ افراد را بشناسید مثلا یه مکانیک یا یک راننده یا یک پزشک چه تیپی دارد؟ باید بتونید اون تیپ کارکتر را بکشید. تیپ و استایل هویتی کارکترتون و بشناسید. باید بدونید اون کارکتر چه کسی هست، چه شخصیت، چه تیپ و استایلی باید داشته باشد؟
۳- به اصول آناتومی مسلط باشید.
۴- انتخاب سبک طراحی: باید بدونید و تصمیم بگیرید کار چه تکنیکی باشه؟ رئال باشه یا فانتزی یا…
انتخاب تکنیک
در این مرحله تفکیک تکنیک داریم و مشخص کنید فریم بای فریم یا کات اوت؟ سه بعدی دیجیتال یا استاپموشن(سه بعدی غیردیجیتال)… البته میتونستید در مراحل قبل هم مشخص کنید ولی تا اینجا برای هر تکنیکی فرقی نداره چون همه مشابه هستند. اما از این مرحله به بعد لازم هست که تکنیک خود را مشخص کنید.
چون این مقاله در مورد انیمیشن دوبعدی هست ما کاری به سه بعدی نداریم و مراحل دوبعدی را ادامه میدهیم.
در انیمیشن دوبعدی دو نوع تکنیک وجود دارد: فریم بای فریم – کات اوت
در کات اوت مراحل را انجام میدهید:
۱- کاراکتری را که کشیدین وارد نرمافزار مورد انتخابتون می کنید.
۲- بازکشی(ساخت کارکتر) انجام میدهید.
۳- رنگآمیزی انجام میدهید.
۴- استخوان گذاری می کنید.
۵- آماده انیمیت میشه
در فریم بای فریم مراحل زیر را انجام می دهید:
۱- اسکیج میکشید(راف کشی)- یه نسخهی راف انیمیت آماده کرده(نسخه اولیه خط خطی مانند)
۲- بازکشی
۳- رنگآمیزی
۴- آماده انیمیت میشه
شما میتوانید هر کدام از تکنیکهای بالا را انتخاب کنید. یکی از آنها یا ترکیبی از هر دو تکنیک را کار کنید.
انیمیشن
مرحله انیمیشن، خود شامل چندین مرحله هست
۱- رفرنس
قبل از وارد شدن به مرحله انیمیشن باید رفرنس داشته باشیم. میشه از سایت یه چیزایی پیدا کرد اما بهتره که رفرنس خاص خودمان را ایجاد کنیم.
رفرنس چیست؟ از حرکاتی که میخواهیم در انیمیشن داشته باشیم(کارکتر مورد نظر) به صورت فیزیکی انجام بدیم و از آن فیلم بگیریم. در نرم آفزار پریمیر فایل رفرنس را وارد کرده و حرکتها را میتوانیم بهتر ببینیم.
۲- تمیزکشی(صافی خطوط) و رنگآمیزی
در این مرحله آن چیزی که راف کشیدیم باید دوباره تمیز و اصولی کشیده بشه. این مرحله یه مقدار زمانبر هست. در بازکشی باید تناسب رعایت بشه و دقیق کار کنید.
سایه و نور در نظر گرفته بشه.
رنگ آمیزی/ پالت رنگ- قبل از اینکه شما رنگآمیزی کنید باید پالت رنگی داشته باشید که در تمام مراحل از همان کد رنگ استفاده کنید.
۳- کمپوزیت
به چیدمان و ترکیب کردن تصاویر، ویدیوها و فیلمها، کمپوزیت گویند. همه تصاویر را با هم ترکیب میکند. نرم افزار افترافکت کاربرد دارد.
۴- تدوین
تفاوتش با کمپوزیت این هست که ترکیب در یک سکانس باشه و در همه سکانسها نباشه. همه را بصورت راف تحویل ادیتور میشه. (دانش تدوین از دانش نرم افزار مهمتر هست).
۵- ادیتور
در این مرحله ادیتور اینها را کنار هم میگذارد تا خط داستان و به درستی طی کند که اگر نمایی مشکل داره یا استاندارد نیست یا کج هست یا دوربین ایراد داشته، آنها را رفع کند.
ادیتور و کارگردان خیلی با هم در تعامل هستند. گاهی کارگردان، ادیتور هم هست.
نرم افزارهای مورد نیاز که میتوانید کار کنید موهو، افترافکت، پریمیر و… میباشد.
برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید تمرین، تمرین، تمرین داشته باشید.
امیدواریم که این مقاله براتون مفید بوده باشه.
- درخواست ثبت سفارش
- انجام پروژه های دانشجویی رشته هنر(کلیه گرایشها)
- انجام مقاله و پایان نامه رشته هنر(کلیه گرایشها) مقطع کارشناسی و ارشد.
- تماس سریع با ما از راه واتساپ