حرکت در مبانی هنرهای تجسمی

خانه » حرکت در مبانی هنرهای تجسمی

فهرست مطالب

حرکت در مبانی هنرهای تجسمی

 

حرکت در مبانی هنرهای تجسمی حرکت به معنای تغییر و جابه جایی در مکان و در زمان است. اما این معنا بیشتر به حرکت مکانیکی اطلاق می شود. در حالی که حرکت معنایی عمومی تر و عمیق تر نیز دارد که با سرشت حیات و زندگی در ارتباط است. با این توصیف همه ی موجودات از حرکت به معنای رشد و تغییر برخوردارند. همچنان که قوای ذهنی و فکری انسان نیز از حرکت برخوردار است. بنابراین حرکت به عنوان یکی از مظاهر حیات در هنر نیز کاربردهای خود را دارد.

در بخش های گذشته از حرکت نقطه برای ایجاد خط، از حرکت خط برای ایجاد سطح و از حرکت سطح برای ایجاد حجم مطالبی گفته شد. بنابراین نمایش حرکت در هنر تجسمی با تکرار و توالی یک شکل یا یک حالت به وجود می آید و معمولا نمایشگر نوعی ریتم (ضرب – اهنگ) است. در همین حال اشکال کشیده ی عمودی و افقی و خطوط مداوم و جهت دار و نیز تکرار آنها به دلیل هدایت نگاه از سمتی به سمت دیگر می توانند بیانگر حرکت بصری باشند.

این موضوع در برخی از رشته های هنرهای تجسمی می تواند به صورت ترسیم های متعددی از یک موضوع ظاهر شود، آن چنان که در پویا نمایی (انیمیشن) . در سینما نیز با توالی تصاویری که از یک موضوع متحرک گرفته می شود و سپس با فاصله ی زمانی مناسبی از یکدیگر توسط دستگاه پخش فیلم بر پرده ای منعکس می شود، حرکت به وجود می آید. در مورد سینما از خطای چشم و تاثیرگذاری تصاویر بر اعصاب بینایی استفاده شده است. زیرا چشم ما تصاویر را برای لحظه ای بسیار کوتاه در خود حفظ می کند و با دیدن تصاویر پشت سرهم و با فاصله ی زمانی بسیار کوتاهی از یکدیگر، یک حرکت پیوسته را روی پرده ی سینما دنبال می کند.

حرکت در مبانی هنر

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری 

تالیف و چاپ کتاب

پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)