تعریف نقاشی و طراحی و مدلسازی

خانه » تعریف نقاشی و طراحی و مدلسازی
تفاوت نقاشی و طراحی و مدلسازی

فهرست مطالب

در این مقاله می‌خواهیم تفاوت طراحی و مدلسازی را بطور کامل بررسی کنیم.

مقایسه نقاشی – طراحی- اسکچ و مدلسازی

برای کسی که یادگیری هنر را به تازگی شروع کرده، طبیعی است که تفاوت بین نقاشی و طراحی و مدلسازی را خیلی متوجه نباشد. برای پاسخ دادن به این سوال باید گفت که تفاوت بسیار زیادی بین این سه وجود دارد. نه تنها معنی تحلیلی این سه با یکدیگر متفاوت است ، بلکه انواع مختلف و راهبرد های تکنیکی متفاوتی هم بین این سه وجود دارد.

از لحاظ تعریفی و تخصصی می‌ توان گفت انواع نقاشی و طراحی ها و مدلسازی متفاوت هستند و تفاوت زیادی بین این سه وجود دارد. علاوه بر آن می توان تفاوت های موجود بین هر کدام را به صورت های تکنیکی بیان کرد. پس این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و ببینید چه تفاوت هایی بین طراحی و نقاشی و مدلسازی وجود دارد و آن را متوجه شوید.

نقاشی چیست؟

از لحاظ تعریف لغوی ، نقاشی اساساً یک کار هنری است که در آن از قلمو و رنگ های نقاشی استفاده می کنند. حال بدون توجه به نوع نقاشی و نوع قلمویی که استفاده می‌شود، این کار هنری به طور کلی به حوزه نقاشی با قلمو طبقه ‌بندی می‌‌شود.

نقاشی شبیه به طراحی است اما به آن یک هنر خیس گفته می‌ شود که از رنگ ها و قلمو استفاده می‌ شود. همچنین نتایج آن نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

برای نقاشی اول باید یک سطح مناسب را برای نوع کاری که می‌ خواهیم انجام دهیم، فراهم کنیم. زمانی که این کار را انجام دادیم، مرحله بعد نوبت به انتخاب کردن تناژ رنگ هایی است که می‌ خواهیم روی صفحه نقاشی ما ظاهر شوند که معمولاً از تکنیک‌ های مختلفی مثل لایه بندی، زیبایی رنگ ها و غیره استفاده می شود.

طراحی چیست؟

طراحی بدون دو ماده یعنی قلمو و رنگ انجام می‌ گردد. معمولاً در طراحی از مداد استفاده می کنند و در بعضی از موارد نوعی خودکار هم مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

هیچ محدودیتی برای استفاده از رنگ در نقاشی وجود ندارد و می توانیم از رنگ های اکریلیک و  روغنی هم استفاده کنیم.

اما در مقایسه با نقاشی، طراحی یک فرم متفاوتی دارد. اول این که از یک ماده خشک مثل مداد استفاده می شود و رنگ ها و نمونه ها در ایجاد رنگ هیچ دخالتی ندارند. مواد به کار رفته معمولاً  مداد، خودکار و گاهی اوقات چیز هایی شبیه مداد شمعی یا زغال می باشد.

طراحی درگیر اندازه گیری ها و مقیاس های مختلف برای یک نتیجه خاص می باشد و نمی‌توانیم آن را زیر مجموعه نقاشی بنامیم.

طراحی چیست

تفاوت طراحی و مدلسازی

اسکچ چیست؟

بسیاری از افراد تمایل دارند که از مفاهیمی مثل اسکچ و طراحی به جای یکدیگر استفاده کنند؛ همانطور که گفته شد ؛ تعریف طراحی و نقاشی کاملاً جدا از یکدیگر هستند اما در مورد اسکچ و طراحی معمولی چنین اختلافاتی وجود ندارد.

در حقیقت اسکچ نیز نوعی از طراحی محسوب می‌ شود. اکثر افراد اسکچ را یک متد از طراحی با خلوص کمتر و آزادانه تر می دانند. اسکچ ها معمولاً جزء مراحل مقدماتی برای طراحی و نقاشی محسوب می شوند و یک ایده در مورد کار نهایی فرد در اختیار قرار می دهند.

اسکچ ها معمولاً با ضربات خاصی انجام می‌ شوند و نیاز به جزئیات بیشتر دارند که بتوانند طراحی را به یک کار کامل تبدیل کنند.

این روز ها هم اسکچ و هم طراحی انواع جداگانه ای در هنر محسوب می‌ شود. یک اسکچ در پایان کار شامل جزئیات نمی شود. اسکچ با ضربات سریع و نقطه های تطابقی انجام می شود که هنوز هم در بین اجتماع هنری ارزش بسیار زیادی دارد. اگر احساس می‌ کنید که تمایل به اجرای این هنر ها دارید و هدف شما تاکید کردن روی تضاد ها است، می توانید از اسکچ استفاده کنید.

 

اسکچ چیست

مدل سازی چیست؟

مدل سازی مانند قرار دادن جزئیات و واقعیت واقعی بر روی یک طرح است. طراحی با مداد است که جزئیات آن مبهم است. مدل‌سازی این است که مطمئن شوید جزئیات کار می‌کنند، طراحی شما واقعاً قابل ساخت است و به آنچه که شما برای رسیدن به آن می‌خواهید دست یابد.

شبیه سازی، مدل‌ سازی، بهینه‌ سازی از Application های مرتبط با سیستم‌های کامپیوتری هستند که امروزه در علوم و مهندسی نقش مهمی دارند.
که به مهندسان کمک می‌کنند تا هزینه و زمان مصرف‌شده برای تحقیق را کاهش دهند. از طرف دیگر سهولت آموزش نیز از مزایای دیگر این سه ابزار برای افراد عادی می‌باشد.

مدل سازی (Modeling) یک “مدل” را ایجاد می‌کند که نشان‌دهنده یک شی یا سیستم با تمام یا زیرمجموعه‌ای از خواص آن می‌باشد.
یک مدل ممکن است دقیقا همانند سیستم اصلی باشد یا حتی به‌صورت تقریبی آن را تقریب بزند.
به‌عنوان‌مثال، یک مدل کامپیوتری از یک کشتی ممکن است تجسم ۳بعدی، کشتی را فراهم کند. تا کاربر بتواند چرخش و زوم نماید تا به‌صورت واضح ابعاد کشتی را به دست آورد.
در مثالی دیگر، یک مدل ریاضی چیزی متفاوت از یک مدل سه‌بعدی است. یک مدل ریاضی یک سیستم با معادلات را توصیف می‌نماید. مدل‌سازی می‌تواند هزینه یک فرآیند را کاهش دهد و پیشرفت آن را سریع‌تر نماید.

به‌عنوان‌ مثال، هنگامی‌که شما نیاز به ساخت یک کشتی دارید، می‌توانید چند مدل از آن را ایجاد کرده و بهترین راه‌حل را بیابید.
این در مدل‌سازی به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست زیرا شما نمی‌توانید چندین کشتی را بسازید. و واقعیت را انتخاب کنید. بنابراین طراحان حاضر می‌توانند طراحی خود را بهینه‌سازی کنند.

شبیه‌سازی نیز برای آموزش افراد برای فعالیت‌های خاص و واکنش به موقعیت‌های غیرمنتظره استفاده می‌شود. شبیه‌سازهای خودرو و پرواز، رانندگان و خلبانان آموزش نمونه‌هایی از این شبیه‌سازی‌ها هستند.
شبیه‌سازی‌ها به طراحان کمک می‌کنند تا سیستم‌های خود را با تغییرات لازم و به دست آوردن نتایج خوب بهینه‌سازی کنند. آن‌ها می‌توانند در هنگام تغییر خواص در محیط مجازی تلاش کنند تا پول و زمان بتوانند ذخیره شوند.
کاربران می‌توانند شبیه‌سازی را سریع‌تر یا سریع‌تر از دنیای واقعی اجرا کنند و این ممکن است برای کشف جزئیات بیشتر کمک کند.

مفهوم مدلسازی

تعریف مدلسازی

 

تعریف طراحی یا دیزاین چیست؟

طراحی به دانش ایجاد یک طرح از تصویری ذهنی، خیالی یا واقع گرایانه گفته می‌شود. طراحی در معنای تخصصی، مفاهیم و کاربردهای متنوعی را دربر می‌گیرد، از این رو مانند واژهٔ هنر با یک تعریف مشخص نمی‌توان تمام جنبه‌های آن را بیان کرد.

در هنرهای تجسمی، طراحی یا به‌صورت یک اثر مستقل؛ یا به عنوان پیش‌طرحی برای یک اثر هنری انجام می‌گیرد که در این صورت طرح مقدماتی نیز خوانده می‌شود. طراحی در دو حوزهٔ کلی مطرح می‌شود: یکی drawing است که شامل برداشت‌های شخصی، احساسات فی‌البداهه و تجربه‌های آزاد طراح از موضوعات گوناگون با بیان مستقل و به روش‌های متنوع می‌باشد؛ و دیگری design است که شامل مراحل ترکیب عناصر بصری و فضا بر پایهٔ اصول طرح، برای مخاطبی معین است و جنبهٔ کاربردی دارد، مانند رشته‌های زیر:

  • طراحی بازی ویدئویی
  • طراحی بسته‌بندی
  • طراحی تعامل
  • طراحی داخلی
  • طراحی شهری
  • طراحی صحنه
  • طراحی صنعتی
  • طراحی فرش
  • طراحی صنعتی
  • طراحی لباس
  • طراحی کارتون و کاریکاتور
  • طراحی گرافیک
  • طراحی پارچه
  • طراحی مد
  • طراحی معماری
  • طراحی وب
  • و غیره

کلمه طراحیDesign در لغت‌نامه دهخدا به معنی طرح افکنی و نقشه‌ریزی معنا شده است اما یک معنی تخصصی‌تری هم در خود دارد. طراحی در معنای تخصصی یعنی بازآفریدن تصاویر عینی که به معنای ایجاد تصویر خطی توسط ذهن انسان براساس اشیا مختلف یا طبیعت و روابط انسانی دیگر است و روی سطح دو بعدی مانند کاغذ اجرا می‌شود.

شاخه‌های فرعی طراحی صنعتی عبارتند از:

  • طراحی محصول: مانند لوازم خانگی، مبلمان اداری، لوازم صوتی و تصویری، نوشت افزار، اسباب بازی و غیره.
  • طراحی دکوراسیون: دکوراسیون منزل یا اداره، تجاری و غیره.
  • طراحی محیط: فضا و مبلمان، چیدمان شهری مانند پارک‌ها و نمایشگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و غیره.
  • طراحی خودرو: دیزاین بدنه، نمای خارجی و داخلی اتومبیل‌ها
  • طراحی بسته‌بندی: طراحی و دیزاین بسته‌بندی کالاهای مختلف براساس کاربرد آن‌ها انجام می‌شود تا برای مشتری جذاب و ترغیب‌کننده باشد.
  • طراحی اصلاحی: به منظور بهبود کارایی و عملکرد یک محصول یا باطراحی خصوصیات مختلف آن انجام می‌شود.

طراحی گرافیک چیست و ارتباط آن با Design چیست؟

طراحی گرافیک یکی از شاخه‌های دیزاین است که در دنیای امروز بسیار کاربرد دارد. خود گرافیک به چندین بخش متعدد تقسیم می‌شود که هر کدام طرفداران زیادی دارند. تعدادی از این بخش‌ها را در زیر آورده ایم:

  • لوگو
  • صفحه‌آرایی مجله و کتاب
  • نشانه‌ها و علائم
  • وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل یا کامپیوتر
  • طراحی کارت ویزیت
  • ست‌های اداری
  • بسته‌بندی و برچسب محصولات
  • جلد کتاب‌ها و مجلات
  • اینفوگرافیک‌ها
  • رابط کاربری نرم‌افزارها
  • طراحی پوستر و اعلامیه

طراح لباس کیست؟

طراح لباس کسی است که برای لاین‌های متفاوت یک تولیدکننده‌ی پوشاک، لباس طراحی می‌کند. کسی که طراحی لباس انجام می‌دهد باید به اصول طراحی لباس مانند رنگ‌شناسی و پارچه‌شناسی آگاه باشند.

طراح مد کیست؟

شاید در بسیاری از تولیدات پوشاک در ایران عنوان شغلی طراح مد چندان مورد استفاده نباشد. با این حال در کسب و کارهای بزرگ مد، طراحان مد نقشی اساسی دارند و بخش بزرگی از بیزینس مد به حضور آنها وابسته است. طراحی مد هم مانند طراحی لباس منجر به تولید لباس می‌شود اما تفاوت‌هایی بین این دو است.

در طراحی مد چیزهایی بیش از طراحی لباس مطرح است. در واقع طراحی لباس بخشی از طراحی مد در نظر گرفته می‌شود. طراح مد کسی است که به جز لباس، اکسسوری و سایر المان‌های یک استایل یا لوک را طراحی می‌کند. طراحان  مد معمولا بعد از طراحی در بخش‌های تولید و حتی عرضه‌ی لباس هم همکاری می‌کنند.

یک طراح مد باید در زمینه‌های متفاوتی مهارت داشته باشد. طراح لباس نیازی ندارد درباره بازار فروش و یا سایر حوزه‌های مد اطلاعات داشته باشد. او می‌تواند این کار را به سایر اعضای تیم بسپارد. اما طراح مد در فعالیت‌های بیشتری مشارکت می‌کند.

نتیجه گیری

تا به اینجا متوجه شدیم که طراحی از ذهن خلاق برمی‌خیزد و آن را با هر وسیله‌ای مانند ذغال، مداد یا هر ابزار دیگر بر روی هر چیزی مانند کاغذ یا سنگ و… ترسیم می‌کند. طرح اولیه از چیزی الهام گرفته شده است و قبلا همانند آن خلق نشده و کاملا جدید می‌باشد.

اما مدلسازی آن طرح اولیه بازبینی می‌شود و در صورت نیاز جزئیات بیشتری اضافه می‌گردد و آماده برای خلق شدن در دنیای مادی میگردد.

بطور مثال طراحی کفش را در نظر بگیریم. طراح، طرح اولیه را به روی کاغذ یا اسکچ میزند. در مراحل بعدی آن را با جزئیات بیشتر وارد نرم افزار کرده و آن را شبیه سازی می کند. در نهایت در زمینه های  مختلف آن را مدلسازی کرده و از آن استفاده می کند.

 

تفاوت نقاشی و طراحی و مدلسازی

تفاوت طراحی و مدلسازی

 

ارتباط مستقیم جهت انجام پروژه هنر تجسمی در واتساپ و تلگرام

انجام مقاله و پایان نامه رشته هنر(کلیه گرایش‌ها) مقطع کارشناسی و ارشد.

انجام پروژه های دانشجویی رشته هنر ( طراحی نقوش سنتی- هنرهای تجسمی- طراحی لباس- طراحی پارچه- گرافیک و…)

 

آموزش مارولوس

سفارش انجام پروژه هنر

انجام انواع پروژه دانشجویان هنر رشته {طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی لوگو، خوشنویسی، هنرتجسمی، طراحی نقوش سنتی(ختایی- اسلیمی)، گرافیک و...}

سفارش پروژه هنر

میخواهم سفارش بدم
آموزش طراحی پارچه روسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Call
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

انجام پروژه های دانشجویی

رشته های هنر ، تاریخ ، باستان شناسی

پایان نامه کارشناسی-ارشد- رساله دکتری 

تالیف و چاپ کتاب

پروژه های عملی(دستی – نرم افزاری)